Egy 2017-es harvardi kutatás szerint 1 az 1,2 millióhoz az esélye annak, hogy egy repülő lezuhan, míg a halálos balesetek valószínűsége 1 a 11 millióhoz. Ezek alapján tehát egyértelmű, hogy még mindig messze a repülés számít a legbiztonságosabb közlekedési eszköznek. Ennek ellenére – mint minden ember alkotta szerkezet esetében – a repülőkkel is történhetnek olyan tragikus események, amik több tucat vagy több száz utas halálával járnak. És persze vannak olyan repülőszerencsétlenségek is, amiket a mai napig rejtélyek, megválaszolatlan kérdések és megmagyarázhatatlan történések öveznek.
Amelia Earhart eltűnése
Amelia Earhart eltűnésére a mai napig nincs magyarázat
Fotó: Getty Images
Amelia Earhart 1937. július 2-án arra készült, hogy történelmet ír: ő volt ugyanis az első női pilóta, aki ezen a napon indult útjára azzal a céllal, hogy körberepülje a világot.
Még több hír a repülés világából! Európa egyik fővárosából teljesen kitiltották az éjszakai járatokat
Ha ezt megcsinálom, abbahagyom a hosszútávú repüléssel való kísérletezést
– mondta az akkora már több rekordot is felállító pilóta, akinek azonban az utolsó kalandját nem sikerült teljesítenie.
Earhart Miamiból indulva partnerével, Fred Noonannal ugyan eljutott a Csendes-óceán közepéig, a Howland-szigetig, ám itt minden kapcsolat megszakadt közte és az irányítóközpontok között.
Az elmúlt évtizedekben rengeteg teória született az eltűnést illetően. Sokak szerint a nőnek és a navigátorának sikerült egy másik szigetre letenniük a gépet, ám innen nem jutottak tovább és a lakatlan szigeten lelték végzetüket.
Mások arról számoltak be, hogy a két pilóta a japánok fogságába esett, ahonnan nem sikerült kiszabadulniuk.
Malaysia Airlines Flight MH370
Az Malaysia Airlines Flight MH370 járatát minden bizonnyal a pilóta vezette az óceánba
Fotó: Shutterstock
Több mint tíz év telt el azóta, hogy 2014. március 8-án a Malajziából Kínába tartó MH370-es járat megmagyarázhatatlan okokból eltűnt a légi irányítóközpontok radarjáról, ám az okokra a mai napig nem találtak kielégítő választ a szakemberek.
A gép
az utolsó ismert adat alapján a Dél-kínai-tenger fölött repült, de később az információkat elemző szakértők azt találták, hogy a repülő több ezer kilométerrel arrébb, az Indiai-óceán déli részén zuhant le.
A kutatás során a maláj, a kínai és az ausztrál hatóságok is arra jutottak, hogy minden bizonnyal az egyik pilóta, Zaharie Ahmad Shah térítette el a gépet az eredeti útvonaláról és ő szakította meg az összeköttetést az irányítóközpontokkal is. A különböző elemzések szerint valószínűsíthető, hogy
a férfi direkt légnyomáskülönbséget okozott az utastérben, ezzel megölve mindenkit a fedélzeten, majd az óceánba irányította a gépet.
Air France Flight 447
Az Air France Flight 447 darabjainak egy részét megtalálták az óceánban
Fotó: Getty Images
A 2009. május 31-én Rio de Janeiróból útnak induló gép tragédiája évekre meghatározta a repülésbiztonság körüli vitákat, ez volt ugyanis az Airbus A330 első, utasforgalomban elszenvedett tragédiája és az Air France történetének legnagyobb emberáldozatot követelő katasztrófája is egyben.
A gép az Atlanti-óceán felett tűnt el a radarokról, a fedélzeten 216, köztük 5 magyar utassal.
Ez is érdekelhet! Rekordot döntene az ausztrál légitársaság: 19 óráig lenne a levegőben az egyik járata
A pontos okok meghatározása a későbbiekben azért ütközött falakba, mert
a gép az eltűnésekor már nem tartózkodott a brazil radarok által fedett területen, de még nem érte el a szenegáli zónát sem – vagyis szinte láthatatlanná vált a tragédia idején.
Az Airbus A330-at végül sikerült megtalálni, így a kutatóknak nagyjából sikerült rekonstruálni a történteket, de még így is rengeteg kérdés maradt megválaszolatlan. Az biztos, hogy a gép a levegőben szakadt darabjaira, miután három műszer három különböző hőmérsékletet mutatott azután, hogy eljegesedtek a levegőben.
A megtalált holttestek tüdejében nem találtak vizet, így a gép összes utasa a levegőben vesztette életét. Ami igazán érdekes, hogy a gép az utolsó 5 percben összesen 24 hibaüzenet továbbított az irányítóközpontok felé, amire a mai napig nincs kielégítő magyarázat.
Urugayi légierő 571-es járata
Az 1972. október 13-án, Montevideóból induló és a chilei Santiago felé tartó járat minden idők egyik legismertebb repülőgépszerencsétlenségét szenvedte el, a történet több részletére pedig a mai napig nincs kielégítő válasz. A gépen 45-en utaztak, főleg a montevideói Old Christians sportklub rögbicsapatának tagjai és az ő barátaik, rokonaik.
A hivatalos információk szerint a gép a Planchón-Peteroa vulkáni övezeten keresztül repült át, amikor a látótávolság egyik pillanatról a másikra gyakorlatilag nullára csökkent. Ekkor
a tapasztalatlan másodpilóta, miután teljesen félreértelmezte a műszerek adatait, csökkenteni kezdte a repülési magasságot.
Ezt is olvasd el! A világ legkisebb repülőterén minden centiméter kulcsfontosságú
Ez azonban végzetes hibának bizonyult, a gép ugyanis még bőven a hegyek között volt és neki is csapódott egy sziklának. Az ütközés következtében több utas azonnal életét vesztette, a jármű szárnyai leszakadtak, a törzs pedig lecsúszott egy havas gleccseren. Később ezt a természeti jelenséget a Könnyek Gleccserének nevezték el.
A becsapódás után 33 utas maradt életben, de a két és fél hónappal későbbi mentőakció idején már csak 14 embert tudtak megmenteni. Számukra – a becsapódástól a mentésig eltelt időszak között – életük legnehezebb napjai következtek. Egy idő után
a túlélők kénytelenek voltak megtörni az egyik legősibb, az emberi kultúra legerősebb tabuját: kannibalizmushoz folyamodtak.
Ez volt ugyanis az egyetlen lehetséges módja annak, hogy valamilyen módon életben maradjanak.
Az uruguayi légierő gépének becsapódása után két és fél hónapig tartott a túlélők mentése
Fotó: Getty Images
Az a mai napig nem tisztázott, hogy a másodpilóta miért értette teljesen félre a műszer által szolgáltatott, egyébként helyes adatokat és miért vezette a gépet a hegyoldalba.