egy leszálló repülőgép

Jó hír az ideges utazóknak: sosem volt még ilyen biztonságos az európai repülés

Bár sokan szoronganak a repülés miatt, az adatok évtizedek óta azt mutatják, hogy valójában messze ez a legkevésbé veszélyes közlekedési mód. Ezt most egy újabb kutatás igazolja: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a repülés Európában a valaha volt legbiztonságosabb a feljegyzések kezdete óta, írja a Euronews.


Az IATA globális légi közlekedésről szóló 2023-as biztonsági jelentése azt mutatja, hogy Európában az összes baleset aránya millió utazásonként 0,48-ra csökkent – az érték 2022-ben ennek még közel a duplája, 0,98 volt. A legfrissebb adatok tehát kiemelkedő biztonságról árulkodnak, és a kontinens ötéves átlagát (0,77 baleset/egymillió utazás) is túlszárnyalják.

Fontos kiemelni, hogy a statisztika az összes balesetet figyelembe veszi, tehát szó sincs lezuhanó repülőkről – valójában a regisztrált malőrök túlnyomó része a földön történt, és a meghibásodott futóműveknek tudható be. Ennek megfelelően Európában 2018 óta nulla a halálos balesetek kockázata.

Bár a kontinensünk kiemelkedően biztonságosnak számít, világszerte a legtöbb régióban javult az összes baleset aránya 2022-höz képest – Észak-Amerika, Ázsia és csendes-óceáni térség kivételével.

A friss eredmények továbbra is azt bizonyítják, hogy a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód. A repülés a biztonságot a legmagasabb prioritásként kezeli, és ez a 2023-as teljesítményben is megmutatkozik: a sugárhajtású repülőgépek üzemeltetése során nem történt haláleset

– mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója.

egy felsz\u00e1ll\u00f3 rep\u00fcl\u0151g\u00e9p

Illusztráció

Fotó: Ansel Huang/Unsplash

2023-ban világszinten az összes, mintegy 37 millió – sugárhajtású és turbólégcsavaros – légi járműmozgást figyelembe véve a balesetek aránya 0,80 per egymillió volt. Ez 1,26 millió repülésenként egy balesetnek felel meg, ami az elmúlt több mint egy évtized legjobb értéke.

Jelen állás szerint statisztikailag egy embernek 103 239 éven keresztül kellene naponta repülővel utaznia ahhoz, hogy halálos balesetet szenvedjen.

Walsh szerint, bár az eredmények pozitívak, még mindig van mit tenni a légi közlekedés biztonságának fejlesztéséért. Erről így nyilatkozott:

Még ha a repülés az egyik legbiztonságosabb tevékenység is, amit egy ember végezhet, mindig van hová fejlődni. Ez az, amit történelmünk során mindig is tettünk, és továbbra is azon leszünk, hogy a repülést egyre biztonságosabbá tegyük.

A figyelmetekbe ajánljuk