A koronavírus-világjárvány okozta leállás óta a repülőtársaságok próbálják behozni a veszteségeiket. Ez már tavaly sikerült nekik, az idei év pedig egyenes kiváló szezonként zárul, ugyanis rekordösszegű bevételeket generált sok vállalat. Az Európai Bizottság – Adina Valean közlekedési biztos vezetésével – a profit mögött álló tényezőkre kíváncsi.
Ez is érdekelhet: Drága a repülőjegy? Ezzel a 4 módszerrel könnyedén csökkentheted az árát a nyáron
A biztos elsősorban az uniós állampolgárok érdekeit nézi, hiszen őt főleg az érdekli a Drive Magazin cikke szerint, hogy a tagállamok egyik régiója se szakadjon le a légi közlekedésből, továbbá a jegyárak drágulása – mint trend – mennyi ideig tarthat még és ez mennyire befolyásolja az országok ellátásbiztonságát.
Fotó: Shaun Alam/Unsplash
Az ősz elején publikált statisztikák alapján az átlagos nyári repülőjegyek árai 20-30%-kal emelkedtek a világjárvány előtti, 2019-es viszonyokhoz mérve.
Kérdés, hogy a pandémia miatti bevételkiesés és az energiaválság okozta drágulás mellett mennyire törekszik egy légitársaság a még nagyobb profit elérésére a jegyárak indokolatlanul magasra feltolásával.
Ezt is olvasd el! Vonat vagy repülő? 3 népszerű európai útvonal árát hasonlították össze
Az olasz példa
Giorgia Meloni olasz miniszterelnök kormánya pedzegette és be is vezette a repülőjegyekre vonatkozó ársapkát idén augusztusban. Mindezt azután vetette fel a politikai vezetés, miután észrevette, hogy Szardínia szigetére sem komppal, sem hajóval nem lehet átkelni. A légitársaságok így monopólhelyzetbe kerültek és nagyon magas áron tudták értékesíteni jegyeiket. Az olasz kormány intézkedése után végül azonban újraárazták a szigetre szóló jegyeket.
Igaz, hogy abban az esetben sikerült csökkenteni az árakat, Valean azonban tart attól, hogy a megnövekedett kereslet miatt nemhogy csökkenni, sokkal inkább emelkednek majd az árak.
A légitársaságoknak további bevételre is szükségük van: a szigorú klímavédelmii irányelv teljesítése miatt egyesek még támogatásokra is szorulnak.