Vincent van Gogh Csillagos éj című alkotása
Fotó: Shutterstock

Vincent van Gogh egyik leghíresebb festménye még a fizikusokat is ledöbbenti

Vincent van Gogh 1889-ben készült Csillagos éj című alkotása számos rejtett érdekességet rejt magában. Ilyen például a kavargó, örvénylő égbolt, amely annyira tűpontosan ábrázolja a turbulencia fizikáját, hogy még a tudósok is ámulatba esnek tőle.

A festmény a természeti jelenségek mély és intuitív megértéséről árulkodik. Van Gogh-nak talán a felhők és a légkör mozgásának tanulmányozásából, vagy akár egy veleszületett érzékből is eredhet, hogy hogyan volt képes ennyire precízen megragadni az égbolt dinamizmusát

– magyarázta Yongxiang Huang fizikus.

Egy új kutatás szerint ugyanis a művész remekművén látható ecsetvonások összhangban vannak a Föld légkörének – és valószínűleg az Univerzum egészének – áramlási dinamikájával.

Ezt is olvasd el! Művészi őrültség és egy kés –Vincent van Gogh fülének öröksége

Természetesen szabad szemmel nem láthatjuk azt a légköri turbulenciát, amelyet a holland festő művén megörökített. Amit azonban a kínai Xiamen Egyetem fizikusa, Yinxiang Ma által vezetett tudóscsoport meg tudott tenni, az az ecsetvonások mélyreható elemzése volt.

A vizsgálatban résztvevők a kép minden egyes apró részlete kapcsán gondosan megvizsgálták a térbeli tulajdonságokat, valamint a festék fényerejét, és összehasonlították Andrej Kolmorogov 1940-ben megalkotott turbulenciaelméletével. Ez azt írja le, hogy az energia folyamatosan áramlik a nagyobb örvényekből a kisebbekbe, mielőtt teljesen szétoszlana.

Ez is érdekelhet! Csillogás helyett mellőzés – 5 korszakalkotó művész, aki a halála után lett híres

Megállapították, hogy a festményen látható turbulenciaábrázolás minden aspektusában alátámasztja a szovjet matematikus 50 évvel később lejegyzett elképzeléseit.

A korábbi tanulmányokkal ellentétben, amelyek csak a festmény egy részét vizsgálták, ebben a munkában a festményen található összes örvényre egyszerre koncentráltunk, Richardson-Kolmogorov turbulenciáról alkotott elméletét is figyelembe véve

– írják a kutatók tanulmányukban.

A fizikusokat az szintén ledöbbentette, hogy az örvények méretén túl azok relatív távolsága és intenzitása is követi a turbulens áramlás fizikai törvényszerűségeit.

Forrás: Sciencealert