Vénusz.

A kutatók óriásit tévedhettek a Vénusszal kapcsolatban

A csillagászok évtizedek óta vizsgálják a Vénusz körül villódzó fényeket, egy új kutatás azonban most számos korábbi sejtést megcáfolhatott.

A kutatók már a hidegháború idejében is aktívan tanulmányozta a Vénusz rejtélyes kitöréseit, és a szovjet, illetve az amerikai szakemberek is arra jutottak, hogy nagy valószínűséggel villámcsapásokról van szó.

Sok évvel később viszont a Cassini-szonda vizsgálta a bolygót, és megállapította, hogy semmilyen villámokra utaló jel nem látható a planéta légkörében. Egy most megjelent kutatás pedig szintén ellentmond a régi meggyőződésnek.

Ez is érdekelhet: Megismerni a lehetetlent – 5 kérdés, amire a tudósok sem tudják a választ

Az Arizonai Állami Egyetem kutatói ugyanis a Journal of Geophysical Research című szakfolyóiratban megjelent tanulmányban azt fejtegették, hogy a Vénuszon – amely vizsgálata egyébként nemrég csúfosan megbukott – észlelt fényvillanások nem villámcsapások, hanem a bolygó ultraforró légkörében elégő meteorok – írja a Futurism.

A szakemberek emellett azt is kiemelték, hogy ugyan különböző grafikákon és festményeken előszeretettel ábrázolják a Vénuszt „villámok szomszédságában”, de a bolygó felhői gyakorlatilag teljes egészében kénsavból és nem vízgőzből állnak. A mostani tudásunk szerint ez azt jelenti, hogy ilyen környezetben szinte biztosan nem alakulhatnak ki villámok.

A villámlások után azonban érdemes pár szót ejteni a légkörben elégő meteorokról is: a kutatócsoport megállapította, hogy évente 10 ezer és 100 ezer közötti olyan felvillanást regisztráltak, amely mögött jó eséllyel egy meteor tűzgömb állt.

A szakemberek kiemelték, bőven elképzelhető, hogy a bolygó légkörének összetétele lehet az oka annak, hogy a meteorok elég fényesen égnek ahhoz, hogy észlelni lehessen őket.

Ettől függetlenül „Földi szemmel nézve” a 10 ezer és 100 ezer közötti szám brutálisan magasnak tűnik, azonban azt is érdemes észben tartani, hogy a Vénusz jóval közelebb van a Naphoz, mint mi, azaz potenciálisan sokkal több meteor közelíti meg a légkörét.