vénusz illusztráció

Illusztráció.

A NASA szerint furcsa dolog történik a Vénusszal – átalakul a felszíne

Három évtizedes adatokat felhasználva a NASA tudósai azt állítják, hogy rájöttek, mi történik a Vénusz hőjével, illetve felfedezték, hogy a bolygó felszíne túlságosan puha.

A NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL) a Nature Geoscience folyóiratban közzétett új eredményekről szóló bejegyzésében megjegyezte, hogy a legfrissebb Vénusz-felfedezések abból erednek, hogy a csillagászok megpróbálták megérteni a bolygó felszínét, amely a Földdel ellentétben nem rendelkezik tektonikus lemezekkel, amelyek megmagyaráznák, hová tűnik a hő.

Olvasd el ezt is! Nagy hűhó a semmiért: ezért bukott meg az életjeleket kereső Vénusz-misszió

Bolygónk hővesztesége szorosan összefügg a tektonikus lemezekkel. A Vénusz pedig bizonyíthatóan ugyanúgy veszíti el a hőt, mint a Föld, azonban nincsenek tektonikus lemezei. A bolygókutatók ezért érhető módon, régóta kérdőre vonják, hogy pontosan mi okozza a hőveszteségét.

A NASA 1990-es évek elején a Vénuszt vizsgáló Magellán-missziójának adatait vizsgálva a JPL kutatói több tucat, korábban nem vizsgált koronát, azaz „kör alakú geológiai jellegzetességet" néztek meg közelebbről, amikor megpróbálták kitalálni, mi történik a bolygón. Ekkor megállapították, hogy ezek a koronák általában ott bukkanak fel, ahol a legvékonyabb a litoszféra, ami vulkáni tevékenységet jelez.

Ahogyan egy vékony lepedő több testhőt bocsát ki, mint egy vastag takaró, úgy a vékony litoszféra is több hőt enged ki a bolygó belsejéből a külső rétegbe, az olvadt kőzetfoszlányokon keresztül

– írták a kutatók.

A NASA által vizsgált 65 korona közül néhány több száz kilométer átmérőjű volt.

Bár a Vénuszon nincs a Földhöz hasonló tektonika, úgy tűnik, hogy ezek a vékony litoszférájú régiók jelentős mennyiségű hőt engednek távozni, hasonlóan azokhoz a területekhez, ahol új tektonikus lemezek alakulnak ki a Föld tengerfenekén

– mondta Suzanne Smrekar, a JPL vezető kutatója.

Mivel mindezek az eredmények csak az archív adatokból származnak, Smrekar és csapata nagy reményeket fűz a hamarosan induló Venus Emissivity, Radio science, InSAR, Topography, And Spectroscopy (VERITAS) misszióhoz, amely még közelebbről fogja megvizsgálni a bolygót. És remélik, hogy az előző próbálkozásoknál sikeresebb küldetést hajthatnak végre.

A tudósok szerint a VERITAS segítségével a tudósok képesek lesznek meghatározni, hogy a vulkanizmus tényleg eléggé puhává teszi-e a litoszférát ahhoz, hogy annyi hőt veszítsen, mint a Föld, vagy a Vénusz még több rejtélyt tartogat.

NYEREMÉNYJÁTÉK! Fizess elő most a Hamu és Gyémánt magazinra, és legyen tied nyereménykönyveink egyike, vagy egy 2 főre, 2 éjszakára szóló wellnesshétvége a harkányi Dráva Hotelbe! Az előfizetői oldal eléréséhez kattints IDE, a játékszabályt pedig erre linkre kattintva éred el!