A potenciálisan veszélyt jelentő haldokló csillag mégsem fenyegeti a Földet

Egy nemrégiben készült tanulmány, amely azt jósolta, hogy a WD 0810-353 fehér törpe elég közel fog kerülni a Naprendszerhez ahhoz, hogy megzavarja üstököseinket, jelentős dolgokban tévedett – derült ki most egy új kutatásból.

A Gaia műhold rendkívül pontos méréseket végzett megannyi csillag mozgásáról. Ezek a kutatások hasznosnak bizonyultak a galaxis fejlődésének megértéséhez, de a legtöbb eredmény inkább statisztikai jellegű volt, mint konkrét csillagok vizsgálata olvasható az IFLScience cikkében.

Ez is érdekelhet: Felfogni is nehéz, hány csillag van az univerzumban

Az egyik kivétel a WD 0810-353 fehér törpe. Egy tavalyi jelentés szerint ez a csillag olyan pályán helyezkedik el, amely 30 ezer év múlva egészen közel kerül a Naphoz. Bár ez a közelség szigorúan csillagászati értelemben vett közelség, hiszen több ezerrel messzebb van, mint a Neptunusz. Így a WD 0810-353 több tízezer évig nem tenné meg látogatását, és még hosszabb időbe telne, amíg az általa megzavart üstökösök elérnék a Földet.

Hosszú távon azonban ez egy olyan veszélyt jelenthetett volna, amellyel végül szembe kellett volna néznie a bolygóknak. Most azonban egy csillagászokból álló csoport közzétett egy tanulmányt, amely szerint a WD 0810-353 valószínűleg soha nem fog ilyen közel kerülni a Földhöz, és ha mégis, az sokkal később lesz.

A WD 0810-353 gyors közeledése két megfigyelésből adódott: spektruma jelentősen kékes eltolódású, és a szokásosnál rövidebb hullámhosszú spektrális vonalakkal rendelkezik, valamint alig mozog oldalirányban a mi nézőpontunkból. Normális esetben a kékes eltolódás azt jelzi, hogy egy objektum felénk közeledik, és a WD 0810-353 eltolódása összhangban van a 373 kilométer/másodperc (kb. 834 000 mérföld/óra) sebességgel. Egy későbbi tanulmány szerint akár tízszer ilyen gyorsan is mozoghat.

Olvasd el ezt is! 70 éve eltűnt 3 csillag az égboltról, azóta sem találják őket

A szerzők azonban, ahogy a tanulmány címe is jelzi, úgy vélik, hogy a WD 0810-353 spektrumának oka az erős mágneses mezőben rejlik. Azok a folyamatok, amelyek során a napszerű csillagokból fehér törpék keletkeznek, néha erősen mágnesezetté teszik azokat, és úgy tűnik, ez történt most is.