kis doboz mellette bankkártya
Fotó: Shutterstock

A tudatosan megtervezett vásárlás az egészségünkre is jó hatással van

Bizonyára mindannyian ismerjük azt az érzést, amikor kezünkbe kerül az a bizonyos tárgy, amire már régóta vágytunk. Spóroltunk rá, türelmesek voltunk és végül a miénk lett. Pár perc extázist követően már nem is annyira izgalmas a hőn áhított kincs. Vajon hogyan lehetne megúszni ezt a maró érzésként megjelenő csalódást? A tudománynak persze erre is van válasza!


A pszichológia tudománya hedonikus alkalmazkodás jelenségének nevezi, ahogyan az agyunk hozzászokik az új körülményekhez. Akár jó (mint például egy új autó vásárlása), akár rossz (mint például egy autó totálkárosra törése) a körülmény, az intenzív érzelmek, amelyeket közvetlenül utána érzünk, elhalványulnak.

Ez azt jelenti, hogy egyetlen vásárlás sem fog ki kielégíteni minket tartósan, vannak azonban trükkök, amivel maradandóbb lehet az élmény.

Ezt is olvasd el! 6 pénzügyi tipp, ami a mentális egészségedet is javíthatja

A Fast Company írása szerint kutatók megállapították, hogy a mindennapi életünk részletei jobban befolyásolják a boldogságot, mint a rendszertelen események. Nemcsak az apró, ismétlődő örömök növelik az elégedettségi szintünket, hanem épp fordítva: az apró kellemetlenségek azok, amelyek a legnagyobb valószínűséggel elmérgesítik tartósan a hangulatunkat.

megv\u00e1s\u00e1rolt dolgok szatyrokban

Fotó: Shutterstock

Az impulzusvásárlások a modern világban hirtelen egyszerűek és megszokottá váltak. A tér és az idő már nem szab határokat a vásárlásnak, online ugyanis akármikor és akárhonnan megszerezhetjük a nekünk tetsző dolgokat. Bár van némi öröm abban a folyamatban, amikor egy perc alatt végig megyünk a fizetési tranzakció folyamatán, mégis kevésbé tudunk racionálisan dönteni.

Ez is érdekelhet: Arisztotelész és a boldogság titkai: 12 tipp az ókori filozófustól

Ugyanígy igaz, hogy ha elhalasztjuk a vásárlásunkat. Ez nemcsak abban segíthet, hogy elkerüljük a pillanatnyi impulzusokat, hanem abban is, hogy jobban élvezzük a költekezést. Ez pedig egy újabb módszer akár a tudatos spóroláshoz.

Ezt Zeigarnik-hatásnak nevezzük, amely szerint nagyobb valószínűséggel emlékszünk egy nem tejesített feladatra, mint egy olyanra, amelyet már elvégeztünk. Ha kombináljuk azt, hogy sokszor valóban képtelenek vagyunk megjósolni, mi fog minket boldoggá tenni, a fogyasztásra ösztönző üzenetek állandó áradatával – nem csoda, hogy gyakran olyan dolgokat veszünk, amiket valójában nem is akarunk.

Mi akkor a megoldás?

A tudatos vásárlás! A könnyű és megbánt vásárlások ellen a legjobb módszer, ha jobban megismerjük önmagunkat. Gondoljuk át, mi az, ami hosszabb távon is hasznos volt és kényelmesebbé, jobbá tette a környezetünket. Amikor egy nagyobb vásárlást fontolgatunk, gondoljuk át, hogy milyen kisebb, rendszeres vásárlások tehetnének gyakrabban boldogabbá minket.

A figyelmetekbe ajánljuk