sáska

A sáskák képesek kiszagolni a rákos sejteket, ami a jövőben nagy segítség lehet

A tudósok bebizonyították, hogy a sáskák a szaglásuk segítségével képesek megkülönböztetni az egészséges emberi sejteket a rákos sejtektől – mindez lehetőséget adhat a betegség korábbi felismerésére, javítva a gyógyulás esélyeit.

Ráadásul a rovarok ki tudják választani az egyes rákos sejtvonalakat is, ami arra utal, hogy a rák típusa, valamint a rák jelenléte is kimutatható. A szakértők szerint, ha sikerül kitalálni, hogyan lehet a képességet az orvosi eszközökben hasznosítani, az hatalmas lehetőség lehet a jövőben.

A ScienceAlert cikke szerint a sáskaérzékelés – amelyet az agyi aktivitásukban bekövetkező, elektródák által érzékelt változások alapján mérnek – megbízhatónak, érzékenynek és gyorsnak bizonyultak; nem mellesleg néhány ezredmásodperc alatt történt.

A sáskák agyára erősített elektródák segítségével a kutatócsoport meg tudta mérni a rovarok reakcióját a különböző sejtekből származó gázmintákra, és olyan jelprofilokat tudott létrehozni, amelyek az általuk szagolt vegyi anyagokat reprezentálták (az egészséges sejtekre és a rákos sejtekre adott válaszként létrehozott profilok különböztek egymástól).

Korábban már megállapították, hogy a szájüregi rákos sejtek mikroszkóp alatt másképp néznek ki, mint a normális sejtek, de a tudósok azt is megerősítették, hogy a sejtek valóban más szagot árasztanak a sáskák számára – valószínűleg a levegőben levő kilélegzett illékony szerves vegyületek miatt.

A mostani konkrét vizsgálat a szájrákra korlátozódott, a kutatók azonban biztosak abban, hogy más ráktípusok is kimutathatók ugyanígy – a kutatásban a sáskák három szájüregi rákot is képesek voltak felismerni.

Az biztos, hogy már folyik a munka olyan „bionikus orr" eszközök kifejlesztésén, amelyek érzékelhetik a már említett illékony szerves vegyületek változását, de a tudósok még messze vannak attól, hogy olyan érzékelőket hozzanak létre, mint amilyen a sáskáknak van. Viszont a mostani felfedezés egy újabb lehetőséget kínál a kutatásban.

A kutatócsoport végső célja, hogy „feltörje" a rovarok agyát, hogy azt betegségek diagnosztizálására használhassa, visszafordítva a sáskák természetes szaglóerejét. A tudósok szerint még korai szakaszban járnak, de szerintük már nincsenek messze az ehhez hasonló felismerő eszközöktől.