neutroncsillag

A tudósok időnként találkoznak neutroncsillagok által kibocsátott rádióhullámokkal – most azonban olyan objektumot találtak, ami semelyik korábbi felfedezéshez sem fogható, írja az IFLScience.

A Nap tömegének nyolcszorosát is meghaladó csillagok esetében ahelyett, hogy fehér törpévé válnának, teljesen más folyamat vezet a pusztuláshoz. Az ilyen égitestek – amelyek mindössze a Tejútrendszer csillagainak 3%-át teszik ki – egyre nehezebb és nehezebb elemeket olvasztanak össze a magjukban, és végül olyan masszívvá válnak, hogy nem képesek összetartani magukat a hatalmas gravitációval szemben.

Ennek az eredménye egy óriási robbanás, amit szupernóvának nevezünk. A csillag magja a szupernóva-állapot után fekete lyukként vagy neutroncsillagként él tovább.

A neutroncsillagok rendkívül sűrű objektumok, amelyek sok esetben nagyon gyorsan forognak, eközben pedig rádióhullámokat bocsátanak ki – ismerünk olyan neutroncsillagot, amely másodpercenként több száz fordulatot is megtesz. A tudósok most viszont egy olyan objektum felfedezéséről számoltak be, amely megkérdőjelezi az eddigi elméleteket: egyszerűen ugyanis túl lassú.

Egy neutroncsillag (illusztr\u00e1ci\u00f3)

Egy neutroncsillag (illusztráció)

A szóban forgó neutroncsillag neve ASKAP J1935+2148. Forgási periódusa 53,8 perc, és három különböző emissziós állapottal rendelkezik: egy 10 és 50 másodperc közötti, nagyon fényes rádióhullám-impulzus, egy 26-szor halványabb, 370 milliszekundumig tartó gyenge jelkibocsátás, majd egy nyugalmi időszak.

Nagyon szokatlan, hogy egy olyan neutroncsillagot fedezzünk fel, ami ilyen módon pulzál. Az a tény, hogy a jel ilyen nyugodt ütemben ismétlődik, rendkívüli

– nyilatkozta a kutatás vezető szerzője, Dr. Manisha Caleb, a Sydney-i Egyetem Csillagászati Intézetének munkatársa, aki csapatával együtt az objektumot a nyugat-ausztráliai Wajarri Yamajiban található ASKAP teleszkóppal fedezte fel.

Ha a jelek nem az égbolt azonos pontjáról származnak, nem hittük volna, hogy ugyanaz az objektum produkálja őket

– tette hozzá Dr. Caleb.

A csillagászok egyébként még ma sem értik pontosan, hogy a neutroncsillagok hogyan bocsátanak ki rádióhullámokat. Vannak elméletek, amelyek képesek megmagyarázni bizonyos eseteket, de egy ilyen objektumnál ez hatalmas kihívást jelent.

Éppen emiatt az is felmerült a csillagászokban, hogy nem is neutroncsillagról van szó. Bár az eredeti magyarázat kézenfekvőbb lenne, fennáll egy alternatív lehetőség is: lehet, hogy az objektum egy kivételesen erős mágneses mezővel körülvett fehér törpe.

Ez akár arra is késztethet bennünket, hogy felülvizsgáljuk a neutroncsillagokról vagy fehér törpékről alkotott évtizedes ismereteinket

– foglalta össze Dr. Caleb.