bolygó modell
Fotó: Getty Images

Újabb bizonyítékot találhattak a Naprendszer 9. bolygójáról

Csillagászok már korábban is feltételezték egy kilencedik bolygó létezését a Naprendszer szélén, egy friss kutatás most még jobban megerősítette ezt az elképzelést.

A Naprendszerben egy eddig felfedezetlen bolygó létezésére utaló bizonyítékok átalakíthatják a gravitációról alkotott elképzeléseinket. Erre a következtetésre jutott két tudós, akik a módosított newtoni dinamika (MOND) elméletével vizsgálták meg tanulmányukban, milyen hatású lehet a Tejútrendszer vonzása a Naprendszer külső peremére.

Ezt is olvasd el! Meddig élnénk túl a Naprendszer egyes pontjain szkafander nélkül?

A legtöbb tudós elképzelése szerint a sötét anyag masszív hálói burkolják be és kötik össze a galaxisokat, megakadályozva, hogy tartalmuk eltérjen saját pályájától. A MOND azonban eltekint a sötét anyag szükségességétől. Ehelyett ez a newtoni elmélet azt mondja, hogy nagy forgási sebességek esetén egy másfajta gravitációs viselkedés veszi át a hatalmat az objektumok felett.

A MOND tehát lényegében magyarázatot ad arra, hogyan foroghatnak a galaxisok ilyen sebességgel, anélkül, hogy szétesnének vagy maguk az objektumok elsodródnának.

Naprendszer

Fotó: Getty Images

A MOND nagyon jól magyarázza a galaktikus méretű megfigyeléseket, de az elején arra egyáltalán nem számítottam, hogy a külső Naprendszerre is észrevehető hatása lesz

mondtaHarsh Mathur fizikus, aki a Hamilton College professzorával, Katherine Brownnal közösen végezte ezt az új tanulmányt. A kulcs szerintük a Kuiper-öv megfigyelése lehet.

Ez is érdekelhet: A csillagpor segítségével hamarosan megismerhetjük a Naprendszerünk titkait

Kuiper-öv és a kilencedik bolygó

Ez az övezet a Naprendszer külső részén található korong, amely különböző égitesteknek, például üstökösöknek és aszteroidáknak ad otthont. 2016-ban megfigyelték, hogy pár jeges objektum az arrafelé jellemzőtől eltérő pályát jár be. Mindez a furcsa viselkedés sok szakértő szerint pedig egy bizonyítatlan bolygó különös gravitációs mezeje miatt fordulhat elő.

Az ehhez hasonló furcsa pályák már korábban is felfedték bolygók jelenlétét, a Neptunuszt például a Naprendszer más objektumaira gyakorolt gravitációs rántásának eredményeként fedezték fel 1846-ban. Mathur és Brown arra volt kíváncsi, hogy a Kuiper-öv furcsa pályái megmagyarázhatók lennének-e a módosított gravitációs elmélettel.

Végül azt találták, hogy a furcsa csoportosulás valóban a MOND miatt lehet. Mathur és Brown szerint az évmilliók során a Kuiper-öv néhány objektuma a Tejútrendszer gravitációs mezejéhez igazodott a Naprendszer gravitációja helyett.

További kutatásokra van még szükség, hogy beigazolódjon a kilencedik bolygó létezése. Brown azonban már most is nagy sikerként könyveli el kutatásukat:

Az eredménytől függetlenül ez a munka rávilágít arra a lehetőségre, hogy a külső Naprendszer laboratóriumként szolgálhat a gravitáció tesztelésére és a fizika alapvető problémáinak tanulmányozására.