merkúr illusztráció

Illusztráció.

Mi történik a Merkúron? Zsugorodni kezdett a bolygó

Annak ellenére, hogy a Merkúr a Földhöz – a Naprendszer összes többi objektumához képest – legközelebbi bolygó, kevés figyelmet kap. Pedig a kutatók egy igazán érdekes jelenségre lettek figyelmesek.

Merkúr egy barátságtalan, felperzselt bolygó, amelynek felszínére több mint hatszor annyi sugárzás érkezik a Napból, mint a Földre. Nappali oldalának hőmérséklete elképesztően magas, az éjszakai oldal viszont nagyon hideg. Ennek oka az, hogy nincs légköre, ami kiegyenlíthetné a hőmérsékletet. Így a Merkúr nem feltétlenül az az objektum, amelyet egy nap szívesen meglátogatnánk, ettől függetlenül megannyi érdekes jelenséget lehetett rajta megfigyelni az utóbbi évtizedekben – írja az IFLScience.

1974-ben például a NASA Mariner 10 missziója elrepült mellette, és bizonyítékot talált arra, hogy a bolygó talán zsugorodik.

Ez is érdekelhet: Mennyi idő alatt lehetne eljutni a Merkúrra és a Vénuszra?

Ez a bizonyíték a Merkúron a kilométeres magasságú lejtők, az úgynevezett hegesedések formájában jelent meg. Ez a bolygó hűlésének következtében történő összehúzódások, az úgynevezett tüskék okozzák.

Mivel a Merkúr belseje zsugorodik, a felszíne egyre kisebb területet fed le. Erre úgy reagál, hogy tolótörések alakulnak ki rajta, tehát a domborzat egy része a szomszédos domborzat fölé tolódik. Ez olyan, mint a ránc, amely egy almán képződik. Ahogy érik az alma zsugorodni kezd, mert kiszárad, míg a Merkúr a belsejének termikus összehúzódása miatt megy össze.

– magyarázta David Rothery, a tanulmány szerzője.

merk\u00farShutterstock

2014-ben a becslések szerint a bolygó mintegy hét kilométeresre zsugorodott. A Merkúron a felszínét borító számos becsapódási kráter alapján elég jó képet kaphatunk arról, hogy mikor történt ez a zsugorodás.

Míg a kráterek egy része a bolygó zsugorodása miatt megrövidült, vannak olyan kráterek is, amelyek a hegesedések tetején helyezkednek el. Feltehetően azok akkor jelenhettek meg, miután a törés elmozdította a bolygó kérgét.

Olvasd el ezt is! Lenyűgöző videón a Nap előtt elhaladó Merkúr

Ebből a csillagászok arra következtettek, hogy a hegek körülbelül 3 milliárd évesek. Az új tanulmányban azonban a csapat bizonyítékot talált arra, hogy a bolygó összehúzódása még nem ért véget, mivel a Merkúr továbbra is hűl.