megfázás

Úgy tűnik, a tudósok rájöttek, miért betegszünk meg télen

A kutatók szerint áttörést jelentő tanulmány jelent meg a napokban, amelyben összefüggést találtak a hidegebb levegő hőmérséklete és a gyengébb immunrendszer között.

A kutatók szerint ez az első alkalom, hogy biológiai, molekuláris magyarázatunk van a veleszületett immunválaszunk egyik tényezőjére, amelyet a hidegebb hőmérséklet látszólag korlátoz.

A kutatás ráadásul időszerű is: az elmúlt években a koronavírusnak köszönhetően nem volt klasszikus influenzaszezon, idén azonban ismét erőteljesen visszatérhet, mivel az emberek szervezete nem volt kitéve a megszokott mennyiségű kórokozónak.

Olvasd el ezt is! 3 érv, amiért kötelező ősszel és télen is D-vitamint szednünk

A The Journal of Allergy and Clinical Immunology című szaklapban megjelent tanulmányban a kutatók megállapították, hogy az orr belső hőmérsékletének akár 5 Celsius-fokkal történő csökkentése az orrlyukban lévő több milliárd vírus- és baktériumellenes sejt közel 50%-át elpusztítja.

Benhamin Bleier, a tanulmány társszerzője szerint a hideg levegő fokozott vírusfertőzéssel jár, mert lényegében az immunitásunk felét már ezzel a kis hőmérséklet-csökkenéssel elveszítjük.

Érdemes kiemelni, hogy ezek kémcsöves vizsgálatok voltak, ami azt jelenti, hogy bár a laboratóriumban emberi szöveteket használnak az immunválasz vizsgálatához, nem egy olyan kutatásról van szó, amelyet valódi orrában végeztek. Mindez azt jelenti, hogy még mindig fennáll az esélye annak, hogy az eredmények nem alkalmazhatók a való világban, hiszen teljesen más folyamat játszódhat le egy emberi orrban.

Ettől függetlenül a szakértők szerint az eredmények meggyőzőek.

A kutatócsoportnak sikerült megállapítania, hogy az extracelluláris vezikulák (EV-k), a sejtek kis változatai, amelyek nem képesek osztódni, mint a normál sejtek, képesek elhárítani a légúti vírusokat és a behatoló baktériumokat az orrlyukakban.

Ezekre az inváziókra válaszul az EV-ket a szervezet kilöki az orrnyálkahártyába, ahol megakadályozzák, hogy a baktériumok tovább jussanak a szervezetbe.

A kutatók végül rájöttek, hogy már egy kis hőmérséklet-csökkenés is nagymértékben alááshatja az EV-termelődést, valamint kiüti az egyéb védekező mechanizmusokat, például a mikro-RNS-t, amely szintén képes megtámadni a baktériumokat.

A hőmérséklet csökkenése elég volt ahhoz, hogy az EV-k közel 42 százalékát elpusztítsa, ami Bleier szerint nagyjából 50 százalékos csökkenést eredményezett az immunrendszer fertőzések elhárítására irányuló képességében.

(Futurism)