fiatal nő arckrémet ken az arcára nevetve

Az Egyesült Államok három vezető kiskereskedőjénél árult szinte minden „természetes" bőrápoló termék allergéneket tartalmaz − derül ki a Stanford Egyetem Orvosi Karának bőrgyógyász-triójának tanulmányából.


A vizsgált 1651 bőrápoló termék − köztük testápolók, szappanok és hidratálók − közel 90 százaléka tartalmazott legalább egyet a 100 leggyakoribb allergén közül, melyekről ismert, hogy kontakt bőrgyulladást (kontakt dermatitist) okoznak. A kontakt dermatitis több mint múló irritáció: piros, viszkető kiütés, amely a legrosszabb esetben hólyagosodhat, és amelyet a bőrt irritáló vagy gyulladást okozó anyagokkal való érintkezés okoz. Ez utóbbi allergiás reakció, amely akkor lép fel, ha a bőr érzékennyé válik egy egyébként ártalmatlan anyagra.

Ez is érdekelhet: Öt meglepő tény a szépségiparról, amiről eddig nem hallottál

Egyes becslések szerint a kontakt bőrgyulladás aránya világszerte emelkedik, 1996 óta csaknem a háromszorosára nőtt. A kutatók szerint ez a gyorsan növekvő, milliárdos értékű bőrápoló és szépségiparnak, valamint a marketingre vonatkozó szabályozás hiányának köszönhető.

A kutatók három amerikai kiskereskedő weboldaláról vették ki a termékek összetevőinek listáját, és összevetették azokat egy olyan online adatbázissal, amely a kontakt bőrgyulladásban szenvedő embereknek kerülendő gyakori összetevőket sorolja fel. Ez a bőrbetegség megelőzhető, amennyiben az ember képes eligazodni és értelmezni a bőrápolási termékekben található összetevők hosszú listáját.

Egy tipikus bőrápoló vagy kozmetikai termék 15-50 összetevőt is tartalmaz.

A kutatások szerint az emberek bőrápolási rutinjuktól függően naponta több mint 500 különböző vegyi anyagot alkalmazhatnak a bőrükön. Más szóval, minél több terméket használunk, annál több potenciális allergénnek tesszük ki a bőrünket.

Ha tovább olvasnál: Öt meglepő tény a szépségiparról, amiről eddig nem hallottál

egy fiatal n\u0151 egy cs\u00edk feh\u00e9r kr\u00e9met kent az arc\u00e1ra

Fotó: Shutterstock

A tanulmányban azonosított allergének közül sok illatanyag volt. A bőrápolási termékek átlagosan 4-5 ismert allergént tartalmaztak. Összesen 73 különböző allergén 7 487 alkalommal szerepelt a vizsgált 1651 termékben.

Ezek az eredmények azt sugallják, hogy szükség van a betegek és az egészségügyi szakemberek oktatására annak érdekében, hogy a lakosság tájékozott legyen a bőrükön alkalmazott termékekkel kapcsolatban

− állapítják meg Peter Young bőrgyógyász és munkatársai tanulmányukban.

Természetesen nem ez az első tanulmány, amely a testápolási termékekben található allergéneket vizsgálja. 2017-ben egy másik amerikai tanulmány szerint kevés hidratáló krém mentes az allergénektől, és még az „illatmentes" termékek is tartalmaznak néha illatanyagokat, amelyek irritálhatják a bőrt.

A termékek „természetes" címkézése semmit sem mond a fogyasztóknak az összetevők biztonságosságáról. Ehelyett hamis különbséget tesz a természetből származó összetevők és a szintetikus vegyületek között, amelyek kémiai szempontból azonosak lehetnek.

A „természetes" csak egy marketingfogalom, amely az embereknek a hagyományos gyógyszerek és kozmetikumok természetből való beszerzésének hosszú történelmére játszik rá, és elhiteti velünk, hogy ezek biztonságosabbak.

A marketing azonban befolyásolja a fogyasztók megítélését, és ennek valódi következményei lehetnek. A kontaktallergiák „járványa" például akkor tört ki, amikor a metilizotiazolinon nevű, allergizálóbb tartósítószer kezdte felváltani a másik biztonságosabb tartósítószert, a parabéneket, miután azok kiestek a szépségipar kegyeiből a mára már megcáfolt, nagyon bizonytalan tudományos eredményeken alapuló állítások miatt.

Ez nem jelenti azt, hogy minden marketinggel baj van, bár gyakran félrevezető és időnként valótlan. Az olyan kifejezéseket azonban, mint a „hipoallergén" és a „bőrgyógyászok által tesztelt", az iparág azért találta ki, hogy az orvosi hitelesség csábítását keltse, holott a gyártóknak nem kell megfelelniük semmilyen jogi kritériumnak ahhoz, hogy ilyen állításokat tegyenek. És még el sem jutottunk ahhoz, hogy a marketing hogy hirdeti a bőrápolás egészségügyi előnyeit.

Forrás: Science Alert


A figyelmetekbe ajánljuk