Io, a Jupiter holdja
Fotó: Shutterstock

Hatalmas vulkánt fedeztek fel a Jupiter egyik holdján

25 év óta most először készítettek részletes fotókat az égitest felszínéről, melyen egy eddig nem ismert vulkán és számos lávafolyás kialakulását fedezték fel.

A Science Alert szerint óriási, korábban ismeretlen vulkánra bukkantak a Jupiter Io nevű holdján. A NASA űrhajója 25 év után először készített közeli fotókat az égitestről, így találták meg a képződményt. A fotók egy részét a Juno-űrszonda készítette idén februárban, amikor elhaladt a Io mellet, a többi felvétel pedig még 1997-ben készült a Galileo-űrhajó által. Az összehasonlított fotók alapján akkoriban még nem létezett vulkán az érintett területen.

A Juno által rögzített fotókat tanulmányozva a tudósok szerint a vulkán nem sokkal 1997 után alakulhatott ki. A keleti oldalán vöröses terület található, amelyről azt feltételezik, hogy az először az űrbe kilökődött kén lerakódása. A kamera az égitest nyugati oldalán több lávafolyást fedezett fel, melyeket két szürke, köralakú lávalerakódás ölel körbe. Emellett pedig 9 füstfelhőt figyelt meg, melyek aktív vulkánokhoz kapcsolódnak – írja a Space.

Io, a Jupiter holdja

Fotó: Shutterstock

A JunoCam legújabb felvételei számos változást mutatnak az Ión, köztük ezt a nagy, bonyolult vulkanikus vonulatot, amely úgy tűnik, hogy 1997 óta a semmiből alakult ki

– mondta Michael Ravine, a Malin Space Science Systems (ez a cég tervezte és üzemelteti a Juno-kamerát – a szerk.) munkatársa.

Az Ión több mint 400 aktív vulkán tevékenykedik, a felszínét a tűzhányók kitöréseiből származó kénvegyületek borítják, melyek az égitest színét is adják. Az Io nagyobb a Holdnál, vulkanikus tevékenységéért a Jupiter és a közeli holdak extrém gravitációja felelős, amely folyamatosan hevíti az égitestet.