Kutatók valódi halálcsillagra bukkantak egy távoli galaxisban

Különös magnetárt fedeztek fel a kutatók, ami a Tejútrendszertől meglehetősen messze helyezkedik el.

A magnetár olyan neutroncsillag, melynek rendkívül erős a mágneses tere, a közbeszédben pedig sokszor halálcsillagként emlegetik. Egy a bolygónkhoz közeli magnetár nagyon rossz hír lenne, mivel 1000 km-es távolságból atomi szinten szaggatna szét mindent, de szerencsére a most felfedezett halálcsillagra a Tejútrendszertől távol bukkantak rá a kutatók.

Ez is érdekelhet: Egy közelünkben lévő csillagrendszer nemsokára felrobbanhat

A magnetárokat eddig nagyon ritkán sikerült észlelnie a csillagászoknak, az elmúlt fél évszázadban mindössze háromszor volt rá példa és ezek is a Tejútrendszeren belül helyezkedtek el.

A mostani felfedezés viszont az első, amikor bizonyítékot találtak egy magnetár galaxison kívüli elhelyezkedésére.

A GRB 231115A jelzésű esemény forrása az M82-es galaxis, ami a Földtől 12 millió fényévre található a Nagy Medve csillagképben. A Szivar-galaxis aktív csillagkeletkezési helyszín, a detektált gammasugár-kitörést a spektrális jellemzők, a kitörés hossza, a röntgensugárzási sajátosságok és a gravitációshullám-jelek hiánya miatt ez alkalommal egyértelműen egy magnetár számlájára írják.

A GRB 231115A-ra 2023 novemberében figyeltek fel az INTEGRAL műhold segítségével, majd később a hatásait más eszközökkel, többek között a 2004 óta működő és kifejezetten a gamma-kitörések vizsgálatára kialakított Neil Gehrels Swift Obszervatóriummal is megfigyelték.

A szakértők úgy vélik, hogy M82-es galaxisban lévő fiatal, aktív neutroncsillag jelenléte összhangban van a magnetárok eredetéről szóló tanulmányokkal.