exobolygó
Fotó: Shutterstock

Illusztráció.

Föld-szerű bolygó hőmérsékletét mérte meg NASA űrteleszkópja

A NASA kutatói még 5 évvel ezelőtt fedezték fel azt a kőzetbolygó-családot, melynek mind a 7 tagja ugyanazon csillag, a TRAPPIST-1 körül kering. A felfedezés akkor nagy visszhangot kapott a csillagásztársadalomban, hiszen az égitestek mindegyike a lakhatási zónán belül helyezkedik el. A James Webb most közelebbről is megvizsgálta a területet, illetve megmérte az egyik bolygó, a TRAPPIST-1b hőmérsékletét.

Ahhoz, hogy a műveletet elvégezzék, a NASA tudósai az űrteleszkóp MIRI nevet viselő közép-infravörös kameráját használták, amely a bolygó által kibocsátott fények alapján tett vizsgálatot. A kapott eredmények szerint a TRAPPIST-1b perzselő, felszíni átlaghőmérséklete körülbelül 232 Celsius-fok körül mozog, légköre pedig valószínűleg nincs – írja a LiveScience a Nature-ben megjelent kutatási eredmények alapján.

A bolygó tehát minden bizonnyal lakhatatlan.

A NASA ettől függetlenül sikernek könyveli el a vizsgálatot, hiszen ez volt az első alkalom, hogy képesek voltak ilyen távolságból, egy ennyire kicsi méretű bolygó fényét vizsgálni.

Egyetlen korábbi teleszkóp sem volt olyan érzékeny, hogy ilyen halvány közép-infravörös fényt mérjen

– mondta Thomas Greene, a NASA asztrofizikusa.

A TRAPPIST-1 körül keringő 7 bolygó felfedezése nagy izgalmat váltott ki a csillagászok körében, mivel ezeknek mindegyike körülbelül akkora, mint a Föld, továbbá a lakhatási zónában helyezkednek el: vagyis pont olyan távolságra vannak központi csillagjuktól, hogy a felszínükön a víz még folyékony maradhat. Ez a bolygórendszer nagyszerű „laboratórium” a tudósok számára ahhoz, hogy a kőzetbolygók légkörét vizsgálják – ahogy tették azt a TRAPPIST-1b-vel is.

Persze a TRAPPIST-1 körül keringő bolygók kapcsán kár lenne túl izgatottnak lenni, hiszen a rendszer 378 trillió kilométerre van tőlünk. Ráadásul a csillag a Napunknál egy sokkal kisebb és vörösebb égitest, egy úgynevezett M-törpecsillag.

Az M-törpék rendkívül aktívak, gyakran lángolnak és nagy energiájú sugarakat bocsátanak ki, amelyek károsak lehetnek a bimbózó földönkívüli életre vagy egy bolygó légkörére.