étrend-kiegészítők

Úgy tűnik, az étrend-kiegészítők nagy része tényleg felesleges

Milyen vitamin- vagy ásványianyag-kiegészítőre van szükségünk, és melyiket érdemes kerülni? Egy 84 tanulmányt áttekintő kutatás érdekes eredményre jutott.

Az amerikai lakosság több mint fele szed étrend-kiegészítőket, köztük vitaminokat, ásványi anyagokat és gyógynövényeket. Csak az amerikaiak 2021-ben 50 milliárd dollárt költöttek étrend-kiegészítőkre.

Évekig gondolták úgy, hogy a vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmazó étrend-kiegészítők fontosak az egészséges életmódhoz. De mi van akkor, ha ez nem teljesen igaz, és a táplálékkiegészítők nem képesek pótolni az étrendünkben lévő tápanyaghiányokat?

Egy 84 tanulmányt áttekintő kutatásból kiderül, hogy a táplálékkiegészítők lényegében felesleges pénzkidobásnak számítanak, és némelyikük még káros is lehet – számol be a kutatás eredményeiről a PsyBlog.

Az eredmény azért is meglepő, mivel a táplálékkiegészítők mellett szóló érvek meggyőzőek, mivel az olyan élelmiszerek, mint a diófélék, a halak, a teljes kiőrlésű gabonafélék, a hüvelyesek, a tojás, a tejtermékek, a gyümölcsök és a zöldségek gazdagok antioxidatív és gyulladáscsökkentő hatású tápanyagokban.

A felsorolt tápláló élelmiszerek bizonyítottan csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek és a rák kockázatát.
Meggyőzőnek tűnik tehát az az elképzelés, hogy a táplálékkiegészítők utánozhatják az élelmiszerekben lévő vitaminok és ásványi anyagok hatását.


Azonban a mikrotápanyagok, mint például a fitokemikáliák, vitaminok, ásványi anyagok, rostok a gyümölcsökben és zöldségekben más tápanyagokkal együtt működnek együtt, hogy a szervezetnek megadják, amire szüksége van.

A tápanyagokat, ha kivonják és elszigetelten használják őket, nem rendelkeznek ugyanazzal az egészségügyi hatással, mint a természetes élelmiszerek –állítja a kutatás.

Dr. Jeffrey Linder, a tanulmány vezető szerzője elmondta:

A betegek folyton azt kérdezik, hogy milyen étrend-kiegészítőket szedjenek. Azt hiszik, kell lennie egy varázslatos tablettakészletnek, amely egészségesen tartja őket, holott mindannyiunknak az egészséges táplálkozás és a testmozgás bizonyítékokon alapuló gyakorlatát kellene követnünk

mondta Jeffrey Linder, a tanulmány vezető szerzője.

A Northwestern Medicine tudósai szerint nincs elég bizonyíték arra, hogy a nem terhes, egyébként egészséges felnőtteknek multivitaminokat vagy többféle étrend-kiegészítőt kellene szedniük.

Ráadásul az Amerikai Preventív Szolgáltatások Munkacsoportjának (USPSTF) irányelvei a béta-karotin-kiegészítők elkerülését is javasolják, mivel ezek növelhetik a rák kialakulásának esélyét.

Sőt: az E-vitamin szedésétől is óva intenek, mivel a kiegészítés nem csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, a rákot vagy a bármilyen okból bekövetkező halálozást.

Linder azért kiemelte, hogy a munkacsoport nem azt mondja, hogy ne szedjünk multivitaminokat, de szerinte, „ha valóban jót tennének, akkor arról már tudnánk".

Szerinte, ha a szakemberek a betegekkel a táplálékkiegészítőkről beszélgetnek a rájuk fordított korlátozott idő alatt, akkor kimarad a tanácsadás arról, hogyan lehetne valóban csökkenteni a szív- és érrendszeri kockázatokat, például testmozgással vagy dohányzásról való leszokással.

Linder megjegyezte, hogy az étrend-kiegészítők, mint például a D-vitamin és a kalcium, segíthetnek a hiánybetegségben szenvedőknek, például az idősek csontvesztésének megelőzésében. Vagy bizonyos vitaminok, például a folsav (B₉-vitamin) létfontosságúak a terhesség korai szakaszában a születési rendellenességek megelőzése érdekében.


A figyelmetekbe ajánljuk