narancs hálós csomagolásban
Fotó: Shutterstock

Nem gondoltuk volna, hogy emiatt csomagolják színes hálókba a citrusféléket

Biztosan előfordult már velünk is, hogy a boltban megkívántunk egy gyümölcsöt, például narancsot, mert érettnek és lédúsnak tűnt, majd hazaérve vettük észre, hogy valójában még félig éretlen. Hogy legközelebb elkerüljük, hogy a színes hálók megtévesszék a szemünket, mutatjuk, mire érdemes figyelni az üzletben.


Az üzletekben kapható gyümölcsök és néhány zöldség csomagolása a könnyebb szállítás mellett valójában egy plusz funkciót is betölt, mégpedig azt, hogy érettebbé és szebbé varázsolja az adott terméket. Ha valaha eltűnődtünk azon, vajon miért narancssárga színű a háló, amiben a narancsot árulják, vagy miért sárga a citrom csomagolása, a válasz elég egyszerű:

az élelmiszerláncok felismerték, hogy egy optikai illúziónak köszönhetően még az éretlen gyümölcsöt vagy zöldséget is sokkal kívánatosabbá tehetik, ezzel ösztönözve az embereket a vásárlásra.

citrom h\u00e1l\u00f3s csomagol\u00e1sban

Fotó: Shutterstock

A piros vagy narancssárga háló színe miatt a narancs sokkal érettebbnek, színesebbnek tűnhet akkor is, ha valójában még zöldes árnyalatú. Éretlen narancs esetében a háló segít elfedni a zöld árnyalatot és kiemeli a narancs élénk, ragyogó színét, így nem vesszük észre, hogy a gyümölcs valójában egyáltalán nem olyan lédús és édes, mint amilyennek első látásra tűnt – csak miután kivettük a csomagolásból.

Hasonló a helyzet a citrom esetében is, ugyanis szinte mindig olyan színű hálóba csomagolják, ami eltakarja a zöldes részeket, így sokkal szembetűnőbb lesz az élénk, citromsárga szín.

A jelenség alapja az úgynevezett Munker–White-illúzió, amely elmélet szerint egy adott tárgy színét jelentősen meghatározzák a környezete színei.

Az optikai illúziót a tudósok egy illusztrációval szemléltették: barna labdákat helyeztek el egymás mellé, majd különböző színű csíkokat rajzoltak eléjük. Érdekes módon a labdák ránézésre olyan árnyalatúnak tűntek, amilyen színnel körberajzolták őket – mondhatni beolvadtak a környezetükbe.

lime h\u00e1l\u00f3s csomagol\u00e1sban

Fotó: Shutterstock

Egy új kutatás során egy német egyetem pszichológusa, Karl R. Gegenfurtner részletezte, hogyan használják előnyükre az áruházláncok ezt az optikai illúziót:

Rájöttünk, hogy a színasszimiláció önmagában erősen befolyásolja az összképet, így a zöldes, éretlen narancs az ugyanolyan színű hálóban gyönyörű élénk színűnek, lédúsnak és érettnek tűnik. Természetesen az élelmiszer-áruházak erre már régen rájöttek, a legtöbb üzletben pontosan ilyen hálókba csomagolják a gyümölcsöket és néhány zöldséget, például hagymát, cukkinit vagy krumplit.

(Forrás: IFLScience)

A figyelmetekbe ajánljuk