Senki nem gondolná, de emiatt kezdtek el hot dogot árulni az Ikeában

Senki nem gondolná, de emiatt kezdtek el hot dogot árulni az Ikeában

Bár a legtöbbünknek, ha az IKEA menüjére gondolunk, a húsgolyó ugrik be először. Azonban a svéd vállalat egyik meghatározó fogása a hot dog, amelynek története hosszú évekkel ezelőttre nyúlik vissza.


Az IKEA Foodnak, vagyis a svéd lakberendezési áruház élelmiszer részlegének 2017-ben mai áron számítva 860 milliárd forint volt a bevétele. Bár ez csak 6 százaléka Ikea teljes éves bevételnek, elenyészőnek egyáltalán nem nevezhető. Ehhez teszi hozzá a magáét az 1980-as évek vége óta a mára szinte a cég védjegyévé vált hot dog – írja a Gasztrorégész.

Ez is érdekelhet: Életre keltik érzelmeinket az IKEA új illatgyertyái

A svéd Ingvar Kamprad által alapított Ikea első mai léptékű áruházát 1958-ban nyitotta meg. Egy évvel később pedig büfét kezdtek el üzemeltetni, aminek létrejötte kulcsfontosságú volt.

Kamprad ugyanis megfigyelte, vásárlóik ebédidőben elkezdenek sietni, hogy minél előbb mehessenek enni valamelyik közeli vendéglátóegységbe. A kapkodás következtében pedig végül kevesebbet költenek, mint amennyit költenének, ha nem kellene odébbállniuk ebédelni. Ekkor született meg az alapító egyik szállóigévé vált mondata, miszerint

„üres gyomorral az ember nem köt üzletet”.

Älmhultban kezdetben csak kávét és hideg ételt lehetett kapni, majd 1960 végére a komplett konyha is debütált. Ennek köszönhetően pedig a kiadós étlapról is lehetett választani. A két szimbolikus fogás az 1980-as években került fel rá:

előbb a svéd húsgolyó 1985-ben, majd pár évre rá a hot dog.


A hot dog szintén otthon, a svédországi Jönköpingben debütált. Először nehezen kaptak rá a vásárlók, de aztán az országban összes Ikeájában megjelent, majd a világ összes áruházának kötelező tartozéka lett.

Olvasd el ezt is! Valódi játékká varázsolja gyermeked rajzát az IKEA

Ez abszolút találkozott Kamprad filozófiájával. Olyannyira, hogy a hot dog metaforát előszeretettel használta munkatársainak szánt iránymutatásaiban is.

Meg kell mutatnunk, hogy az Ikea a lehetetlenre is képes. Jó minőségű termékeket kell adnunk olyan áron, amilyen áron más nem tudja. Ha egyesítjük erőinket, ha mindenki tud ezzel azonosulni, akkor sikerülni fog. Sok-sok új hot dogot szeretnék

– írta egyszer.

Mindazonáltal az alacsony ár mértékét illetően volt némi vita az alapító és az igazgatótanács között.

Azt javasoltam nekik, áruljuk a hot dogot 5 koronáért (ez mai árfolyamon 170 forint ). Kételyt és meghökkenést láttam rajtuk

– emlékezett vissza Kamprad Az Ikea története című könyvében.

Mindenáron azt akarta, hogy sokkal olcsóbb legyen, mint bárhol a környéken, hogy senkinek eszébe ne jusson egy hot dogért elhagyni az Ikeát. Akaratát természetesen keresztülvitte. A 2018-ban 92 évesen elhunyt Kamprad állítólag még a végrendeletébe is bevette, hogy tilos a hot dog árát 5 korona fölé emelni. Svédországban a mai napig tartják magukat ehhez. 2022-ben 7 koronára tervezték drágítani, de a heves tiltakozások miatt elálltak tőle.

A figyelmetekbe ajánljuk