meteor aszteroida

Végre sikerült azonosítani a Berlin felett felrobbant különös meteoritdarabokat

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, január 21-én Berlintől 100 kilométerre a Föld légkörébe csapódott egy meteorit, amelynek darabjait sikerült megtalálni, most pedig azonosítani is.

A 2024BX1 nevű meteort Kelet-Németországból, Lengyelországból és Csehországból látták. Helyi idő szerint hajnali 1:32-kor érkezett. Az előrejelzés pedig egy magyar kisbolygóvadásztól, Sárneczky Krisztiántól származott, aki a felvételein vette észre a villódzást.

Ez is érdekelhet: Felfedezték a Naprendszer leggyorsabban keringő aszteroidáját

Az aszteroida apró méretű darabjait a Berlini Természettudományi Múzeum munkatársai találták meg. A kutatócsoport a meteorok egy ritka típusaként, az úgynevezett aubritként azonosította – írja a Science Alert.

Az aubrit (aubrites) elnevezés a franciaországi Aubrés faluról származik, ahol 1836. szeptember 14-én egy hasonló meteorit hullott le.

Utóbb lengyel és magyar meteorit-vadászok is felfedeztek törmelékeket. Azt, hogy a kőzetek valóban a 2024 BX1-től származnak, a későbbi elemzések erősíthetik meg. A töredékek megtalálása nagy kihívást jelentett, mivel az aubritok sajátos megjelenésűek, amelyek távolról olyanok, mint bármelyik másik. Persze közelről egészen másképp néznek ki.

Míg más meteoritfajtáknak vékony fekete üvegkéregük van, amelyet a légkörön való áthaladás során keletkező rendkívüli hő okoz, addig az aubritok többnyire áttetsző üvegkéreggel rendelkeznek.

Az aubritok nem úgy néznek ki, ahogy az emberek általában elképzelik a meteoritokat. Az aubritok inkább szürke gránitra hasonlítanak, és főként az ensztatit és a forszterit magnézium-szilikátokból állnak össze

– nyilatkozta az egyik kutató, Christopher Hamann.