Brooklyni dugó

Ahhoz, hogy a városok a jövőben is élhetők maradjanak egyetlen lehetőségünk maradt: megszüntetni az autós forgalmat.


A University College London tudósai szerint csökkenteni kell a forgalomban lévő gépjárművek számát, ugyanis az új autók száma gyorsabban nő, mint a népesség – írja az MTI.

2019-ben 80 millió gépkocsit gyártottak, miközben a népesség „csak" 78 millió fővel nőtt.

A kutatók véleménye szerint a jövő városainak a jelenleginél kevésbé kellene az autókra hagyatkoznia. Az embereket inkább ösztönözni kellene arra, hogy rövidebb utat tegyenek meg gépjárműveikkel, illetve, hogy a közlekedés módjának a gyaloglást vagy a kerékpározást válasszák.

A tömegközlekedés inkább hosszabb utazásoknál lenne ajánlott, az autók pedig csak vészhelyzet vagy rendkívüli eseményekkor.

Az Open Science folyóiratban bemutatott tanulmányban egy matematikai modell segítségével különféle forgatókönyveket hoztak létre a városi autóhasználatra, amelyekben a lakók mindennap autót vagy közösségi közlekedést használtak. A kutatás során figyelembe vették a felmerülő utazási költségeket is, ugyanis ez az egyik legfontosabb tényező, ami alapján az emberek arról döntenek, miként utazzanak.

A modellezés során egy 50 milliós lakosságú várost is vizsgáltak, ahol a mindennapos munkába járás miatt hatalmas dugók alakulnának ki, emiatt több sugárútra, parkolóházra és hidakra lenne szükség.

A kutatás vezetője Rafael Prieto Curiel szerint pár évtized múlva néhány város lakosságának száma eléri majd a 40-50 milliót is, így ezek a helyek inkább hasonlítanak majd egy parkolóra, mint egy klasszikus városra.

Az elkészült forgatókönyvek számításai arra következtetnek, hogy csak akkor redukálódik az autók száma, ha a lakosságnak más utazási módok is biztosítva lesznek.

A tudósok szerint fontos lenne ráébreszteni az embereket, hogy a gépjárműhasználat dugódíjjal, autópályadíjjal és parkolási költségekkel jár. A probléma megoldása lehet a közösségi közlekedés fejlesztése.

Szerző: Korompai Tímea

A figyelmetekbe ajánljuk