Az online élelmiszer-forgalmazóként működő Ocado vállalat társult az önvezető autókat fejlesztő Oxbotica startuppal, hogy közösen automatizálják a kiszállítást. Többek között futár robotok kivitelezésére is készülnek.
A világjárvány hatására egyre több vásárló használta az online élelmiszer-ellátást, a szupermarketeket ugyanakkor egyre kevesebben látogatták. Megnőttek a házhozszállítási igények, ezzel egyidőben jelentősen megugrottak a vállalatok logisztikai költségei is. Annak érdekében, hogy csökkentsék a kiadásokat, a vállalatok automatizálták raktáraikat. Noha ez hatékonynak mutatkozott, maga a kiszállítás továbbra is óriási ráfordításokat igényel a szupermarketektől, ezek a költségek ugyanis a kiadások 10 százalékát is kitehetik.
A szupermarketek életében az élelmiszerkiszállítás a legnagyobb költség, aminek a felét a munkaerő kifizetése emészti fel. Bár az automatizálás a kezdetekben szignifikáns befektetéseket igényel, a kiadások közel 5 százalékának megtakarítása hosszútávon gyümölcsöző lehet, főleg egy olyan szektorban, ahol általában igen alacsony árréssel működnek a vállalatok
─ nyilatkozta Alex Harvey, az Ocado technológiai vezetője.
Az Ocado már évek óta olyan raktárakat épít, ahol szinte egyetlen ember sem dolgozik, a munka nagy részét ugyanis robotok végzik, akik összehangolt működéssel el tudják látni a legtöbb feladatot. Kiválogatják a rendeléseket, összekészítik a csomagokat, majd átadják azokat kiszállításra. Az Oxbotica önvezető technológiájának köszönhetően most még tovább fejleszthetik az automatizálást, mivel sofőr nélküli autókat terveznek piacra dobni. Ezekkel teljesen átalakíthatnák a kiszállítást.
Az Oxbotica technológiája az utóbbi időben tetemes fejlődésen esett át. Hamarosan tehát valósággá válhat a sofőr nélküli kiszállítás, ami sok anyagi terhet venne le a cégek válláról. A végső tervek azonban ennél is futurisztikusabbak.
A lehetőségek tárháza a raktárakban tevékenykedő, csomagpakoló gépekkel kezdődik, és kiterjed egészen az olyan robotokig, amelyek az önvezető autókkal a célállomásig mennek, majd kiszállnak a járműből, és egészen a konyhapultig viszik a megrendelt élelmiszereket
─ mondta Alex Harvey.
Az Ocado két éven belül szeretné piacra dobni az első prototípusokat. Sajnos a „konyhapultig begyalogló" robotokra még várnunk kell. A technológiai vezető szerint egy ilyen robot kivitelezése óriási kihívás, mivel képesnek kell lennie lépcsőn gyalogolni, ajtót kinyitni, akadályokat kikerülni. Emellett az sem árt, ha alkalmas egy minimális szintű emberi interakcióra.
Az Ocado egyébként már évek óta fejleszt önerőből robotokat, az Oxbotica-val való társulás során pedig egy univerzális, autonóm, minden területre alkalmazható rendszert akarnak létrehozni. A terjeszkedésük egyik legnagyobb akadálya, hogy a legtöbb országban még nem engedélyezett az önvezető autók felügyelet nélküli forgalomba helyezése. Az Egyesült Királyság kormánya ugyanakkor hihetetlenül együttműködő. Remélhetőleg már idén nyáron elkezdhetik élesben tesztelni találmányaikat.
(Forrás: Haszon)