Kik nyerik idén az Oscart? Igyekszünk megválaszolni!

Kik nyerik idén az Oscart? Igyekszünk megválaszolni!

Kétségtelen, hogy az Oscar-gála Hollywood – és talán a világ – egyik leghíresebb díjátadója, amelyet emberek millió várnak minden évben. S habár a tavalyi év a koronavírus-világjárvány miatt kissé rendhagyó volt, idén minden visszatér a megszokott kerékvágásba. A Dolby Színház csordultig lesz filmművészekkel, akik gyönyörűen öltözve, árgus szemekkel figyelik a ceremóniát és azt, hogy kik voltak 2021-ben a legjobbak. Vajon kik az esélyesek? Kik fognak nyeri? Papírforma vagy meglepetés? Mi sem tudjuk, viszont vannak tippjeink a hat főkategóriát illetően. Fontos figyelmeztető: a cikk teljes egészében szubjektív gondolatokat tartalmaz! De ennyi elég is, jöjjön Hamu és Gyémánt szerkesztőségének nyerteslistája!


Legjobb film

Hiába a tíz jelölt, az idei filmek többsége nem lett nagy eresztés. Ugyan nem tartozom azok táborába, akik feltartott kisujjal fitymálják le az Oscar-filmeket, és velük együtt a hollywoodi filmgyártást – mondván a filmművészet a francia indie filmektől kezdődik –, de a mostani jelölteket elnézve még igazuk is lehet. Kevés kivételtől eltekintve (pont a tavalyi) minden évben akad legalább 2-3 olyan emlékezetes mozi, ami nem felejtődik el rögtön a megnézése után.

Az idei filmek többsége viszont pont ilyen. Egyáltalán nem rosszak, mégis izzadtságszagúan érződik rajtuk, hogy az Oscar-jelöléshez vezető sztereotip szabályok szerint készültek – Steven Spielberg különösen tudna erről mesélni.

A nemzetközi díjátadók idei sztárja, A kutya karmai közt ugyan finomabban dolgozik ezekkel a vonásokkal, számomra mégis érthetetlen, hogy miért éppen ebbe a filmbe szerelmes mindenki. A tizenkét jelölés többségét megérdemli, mégsem zúdítanék a nyakába díjesőt – pláne nem a „legfontosabb” kategóriákban.

Ezen kívül még a Ne nézz fel! és a Dűne lóg ki minimálisan. Előbbi inkább egy reflektált önvállveregetés az Akadémia részéről, utóbbi pedig a díjátadókon néha-néha előbukkanó látványos sci-fi, ami a jelölésnél tovább biztosan nem jut (hogy miért, arról itt írtam).

Egy film van, ami szöges ellentéte mindennek, amit az Oscaron díjazni szoktak: a Drive My Car. Murakami azonos című novellája alapján készült japán film nem is lóghatna jobban ki a sorból. Már csak ezért is élvezetes volt az amúgy háromórás filmet megnézni az Oscaros filmdömpingem alatt. Az pedig már csak hab a tortán, hogy még jó is. Nagyon jó. Az utóbbi idők egyik legnehezebb filmje nálam, de egyben a legokosabb és -finomabb is – köszönhető ez Hamagucsi Rjúszuke hibátlan rendezésének.

Az nem kérdés, hogy a nemzetközi film kategóriájában diadalmaskodni fog, de a legjobb film is kijárna neki – ahogy az adaptált forgatókönyv és a rendezés is. Ennyit viszont nem fog nyerni. Ha tippelnem kéne, a legjobb filmet nem kapja meg, de a másik kettőből adnak neki még egy szobrot. Én viszont toronymagasan neki ítélem.

Az már más kérdés, hogyha a Drive My Carnyerne, akkor 2020 után az Akadémia ismét egy nemzetközi filmnek ítélné a díjat, amivel gyorsan be is áraznák az idei hollywoodi felhozatalt. Ezért is fog A Kutya karmai közt nyerni, esetleg a Belfast surranópályán.

De én azért szurkolok, hajrá Drive My Car!

  • Belfast
  • CODA
  • Ne nézz fel!
  • Drive My Car
  • Dűne
  • Richard király
  • Licorice Pizza
  • Rémálmok sikátora
  • A kutya karmai közt
  • West Side Story
(Pál Gábor, újságíró)

Legjobb férfi főszereplő

A legjobb férfi főszereplők között mindig óriási verseny. Már csak azért is, mert az Oscar-gálák 94 éve során mindössze tíz olyan művésszel találkozhatunk, akik kétszer is kiérdemelték az Amerikai Filmakadémia elismerését. Az idei év viszont nagy fordulatot hozhat ebben a kategóriában, a jelöltek között ugyanis van valaki, akinek, ha sikerül behúznia az elismerést, akkor felállhat a háromszorosan díjazottak képzeletbeli dobogójára. Denzel Washington, aki az 1998-as Az 54. hadtest és a 2001-es Kiképzést követően ismét a legjobbak férfi főszereplők jelöltjei között szerepel a Macbeth tragédiája című drámában nyújtott alakításának köszönhetően. Egészen pontosan csak felállhatna, mert – bár tényleg kiválóan játszott – a kategóriában vannak, akik sokkal jobban és emlékezetesebben szerepeltek saját mozijukban.

Javier Bardem szintén remek játékkal ajándékozta meg a nézőket Desi Arnazként Az élet Ricardóéknál című produkcióban, a spanyol művésznek – legalábbis szubjektív véleményem alapján – valójában nincs miért izgulnia, a díj ugyanis nem az övé lesz.

Will Smith-nek színészként ez a harmadik jelölése, így – főleg a filmben nyújtott teljesítményét látva – egyáltalán nem lenne meglepő, ha idén ő kapná a díjat. A művész sokadszorra bizonyította már – most például a Richárd királlyal –, hogy sokkal több annál, mint amit Hollywoodban gondolnak róla. Igenis generációjának egyik legnagyobb művésze.

Benedict Cumberbatch-nak az idei szintén a második jelölése, és a Kódjátszmához hasonlóan A kutya karmai között is tökéletesen alkalmas arra, hogy újra és újra rájöjjünk, a brit színésznek a legjobbak között lenne a helye. Szobrot érdemelne.

Hiába beszélünk azonban szuperlatívuszokban a fenti színészekről, hiszen egyszerűen nem mehetünk el Andrew Garfield mellett. A Tick, tick… Boom! és ezzel párhuzamosan a színész munkája annyira csodálatosan üdítőre sikeredett, hogy a néző képes még napokkal később is a film jelenetein gondolkodni. A 80-as években játszódó musical ugyanis azt a letűnt világot hozza vissza számunkra, melyben képesek vagyunk az érzelmi skála minden szintjét végigjárni. Ez pedig leginkább Garfield játékának köszönhető.

A színész ezzel a filmmel tényleg megérkezett a legnagyobbak közé, és onnan letaszítani szinte lehetetlen lesz.

A legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díj szerintem Andrew Garfieldé.

  • · Javier Bardem – Az élet Ricardóéknál ·
  • Benedict Cumberbatch – A kutya karmai közt ·
  • Andrew Garfield – Tick, Tick... Boom!
  • Will Smith – Richard király
  • Denzel Washington – Macbeth tragédiája
(Balogh Zsolt - felelős szerkesztő)

Legjobb női főszereplő

A Legjobb női főszereplő-kategória az idei Oscar-gála egyik legizgalmasabb pontja lesz, hiszen a 2022-es esztendőben kifejezetten nyílt a verseny a hölgyek között.

Néhány hónappal ezelőtt még a szakma meghatározó kritikusai közül sokan a Spencer című moziban Diána hercegné karakterét megformáló Kristen Stewartot tartották a legfőbb esélyesnek, ám nem sokkal a díjátadó előtt teljesen kiélezetté vált a versenyfutás. Nem is csoda, hiszen az idei jelöltek fantasztikus alakításokkal örvendeztettek meg bennünket. Stewarthoz hasonlóan Penelopé Cruz is elbűvölte a nézőket, ő a Párhuzamos anyák című mozival jelentkezett be az idei aranyszobrocskára. A szóban forgó két színésznő esélyeit némiképp csökkenti az a tény, miszerint sem a Golden Globe-, sem a SAG-díjra nem jelölték őket. Ez azért lehet fontos, mert az elmúlt évtizedekben ezen jelölések hiányában senki nem tudta elhódítani az Oscart a Legjobb női főszereplő-kategóriában, de soha nem lehet tudni.

A kategória 2019-es győztesének, Olivia Colmannek egy magányos professzor viharos lelki világába betekintést engedő mozi hozta meg a jelölést, az Elveszett lány című filmben nyújtott alakítása pedig abszolút bizakodásra adhat okot a brit színésznőnek. Sokak szerint azonban a három évvel ezelőtt megszerzett „trófea” miatt idén nem rá fog esni a zsűri választása.

A már említett Sag-, és Golden Globe-díjra egyfajta Oscar-előszobaként szoktak hivatkozni. Az idei évben azonban két különböző Oscar-jelölt színésznő hódította el azokat, ami kifejezetten izgalmassá teszi a versenyt. Mindketten valós személyek megformálásáért érdemelték ki a jelölést: a Golden Globe-ot Nicole Kidman kapta, aki az egykori legendás sitcom-színésznőt, Lucille Ballt alakította a Az élet Rickárdóéknál című filmben, míg SAG Award-ot Jessica Chastain hódította el, aki által a televíziós prédikálás egyik űttörője, Tammy Faye viszontagságos életbe és karakter-fejlődésébe kaptunk részletes betekintést.

Amennyiben tippelnem kellene az idei díjat Jessica Chastain fogja hazavinni, hiszen fantasztikusan formálta meg Faye-t, emellett az elmúlt években rengeteg pazar alakítást, és 3 Oscar-jelölést tudhat maga mögött, ezért joggal feltételezhetjük, hogy az Akadémia tagjai idén neki szavaznak bizalmat.

Ettől függetlenül nem győzöm hangsúlyozni, hogy az idei verseny teljesen nyílt, pont emiatt a szóban forgó öt színésznő közül bármelyikük odaérhet az első helyre.

De ha nekem kellene választanom, én Jessica Chastainnek adnám.

  • Jessica Chastain – Tammy Faye szemei
  • Olivia Colman – Az elveszett lány
  • Penélope Cruz – Párhuzamos anyák
  • Nicole Kidman – Az élet Ricardóéknál
  • Kristen Stewart – Spencer

(Bódis Tamás, újságíró)

Legjobb férfi mellékszereplő

Az Oscar-gálák egyik legfajsúlyosabb pillanata, amikor átadják a legjobb női- és férfi mellékszereplőknek járó díjakat. Ez a két kategória ugyanis azokat jutalmazza, akik képesek még olyankor is ellopni a showt, amikor a rivaldafény nem rájuk irányul – márpedig ez az igazi színészi teljesítmény.

Ha nem mindegyik név cseng ismerősen, az nem véletlen: ez az a kategória, amely súlya már csak azért is fontos, mert garantált kiugrási lehetőséget kínál azoknak a tehetséges színészeknek, akiknek a nevét jobban ismeri a szakma, mint a széles közönség. Nem tudok elfogulatlan lenni: Jesse Plemons rajongójaként úgy érzem, a színész igazán megérdemelné, hogy elismerjék azt a zsenialtást, amit már többször megcsillogtatott mellékszereplőként más filmekben is, de a nemzetközi sajtó véleményeit olvasva persze afelett sem hunyhatunk szemet, hogy a kategória legnagyobb várományosának Troy Kotsurt tartják, mégpedig azért, mert az általa alakított mellékszereplő a CODA című film szíve és lelke.

Bármelyikük is nyerje idén a díjat, az biztos, hogy legközelebb már nem csak mellékszereplőként gondol majd az illetőre Hollywood.

Ha pedig rajtam múlna, idén a legjobb férfi mellékszereplő díját Jesse Plemons kapná.

  • Ciarán Hinds – Belfast
  • Troy Kotsur – CODA
  • Jesse Plemons – A kutya karmai közt
  • J.K Simmons – Az élet Ricardóéknál
  • Kodi Smit-McPhee – A kutya karmai közt
(Molnár Viola - Hamu és Gyémánt magazin, szerkesztő)

Legjobb női mellékszereplő

Nem lennék az Akadémia helyében. Ahogy már feljebb is említettük, a mellékszereplőkkel hajlamosak az emberek érdektelenebbek lenni, holott sokszor ők a kulcsaik az alkotásoknak.

Ha Az elveszett lánybanJessie Buckley nem úgy játszik ahogyan azt tette, vajon akkor is tátott szájjal ültem volna a stáblista alatt? Nem valószínű. Vagy említhetném a legendás Judy Dench-et, aki oly mértékig volt tüneményes a Belfastban, hogy folyton mosolyognom kellett, akárhányszor megláttam a vásznon. Kristen Dunst búskomor, ugyanakkor lehengerlő alakításával pedig végleg maga mögött hagyta a Mary Jane-skatulyát – A kutya karmai közöttben ugyanis egyértelműen ő az egyik zászlóvivő.

A Richárd királyt kellemes volt, egy rendkívül kedves film, amit akár hosszú órákon át elnézegetne az ember, ennek ellenére Aunjanue Ellisnek nem volt túl sok lehetősége emlékezeteset alakítani. Az ő szerepe a szó rossz értelmében mellék, és bár jól játszott az ember szinte megfeledkezik róla.

Aki követi a filmes díjátadókat az észrevehette, hogy a Golden Globe olykor „lelövi a poént". Idén a legjobb női mellékszereplőnek járó aranyglóbuszt a roppant tehetséges Ariana DeBose vihette haza a West Side Story-ban nyújtott alakításáért. Ezzel pedig el is dőlt, hogy ki nyer? Talán, azonban nálam nem, ellenben nem vitatom, hogy a játéka kifogástalan volt.

Ha rajtam múlna ugyanis Kirsten Dunst kapná a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjat.

  • Jessie Buckley – Az elveszett lány
  • Ariana DeBose – West Side Story
  • Judy Dench – Belfast
  • Kirsten Dunst – A kutya karmai közt
  • Aunjanue Ellis – Richard király
(Kovács Rebeka, újságíró)

IMDB / The Power of the Dog

A figyelmetekbe ajánljuk