109 millió dollárt ér az a Botticelli-festmény, amelyet több mint 60 év után adott át a csendőrségnek egy olasz család. Enrico Somma rokaonai szerint a férfinek nem állt szándékában eltulajdonítani a műkincset, más erők késztették a lopásra.
Somma még az 1960-as években, egy dél-olasz falu kápolnájából vitte haza a Botticelli Madonna és gyermek című 15. századi remekművét.
A férfi családtagjai szerint a furcsa történet mögött szimpla műtárgyvédelmi gondolatok állnak, ebben az időszakban ugyanis rendkívül megemelkedett a templomfosztogatások száma Olaszországban, Somma pedig féltette a festményt, ezért inkább hazavitte
– írja Business Insider.
Érthető módon sokak – és a törvények – szerint ez még így is lopásnak minősül, a család azonban kiáll amellett, hogy soha nem akartak profitálni a műtárgyból.
Történészek szerint a festmény egykor IV. Sixtus pápa tulajdonát képezte, aki eladta a firenzei Medici családnak azzal a céllal, hogy az így befolyó összegből megépítse a vatikáni Sixtus-kápolnát. A kép végül évszázadok alatt utat talált a Santa Maria la Carità templomba, ahonnan a 20. században Enrico Somma megszerezte.
Annak ellenére, hogy a család mit állít, a férfi mindent megtett annak érdekében, hogy a festmény náluk maradjon – még külön erre a célra vásárolt egy fegyvert is, amit az ágya mellett tartott. Bár számtalan ajánlatott kapott különböző műkincskereskedőktől, ezeket egytől egyig visszautasította. Somma halála után családja jobbnak látta, ha elrejtik a festményt.
Figyelmedbe ajánljuk! A Mona Lisa elrablójának olyan könnyű dolga volt, hogy még az ajtót is kinyitották neki
Bár maguk nem nyilatkoztak arról, hol volt a műtárgy végső rejtekhelye, a helyi pletykák mind az egyik családtag Nápoly melletti, sikeres pékségére mutatnak. Elsősorban ennek a szóbeszédnek köszönhető, hogy a kép most a csendőrséghez került. A család ugyanis egyre jobban aggódott amiatt, hogy hamarosan kiderül a titkuk, ezért inkább maguk vallották azt be.
A festményen Madonnát láthatjuk, aki Jézust tartja a kezében. A képet titokban adták át a csendőrség kulturális-örökségvédelmi egységének, ahol a szakértők megvizsgálták, majd megállapították, hogy a műkincs kifejezetten megviselt állapotban van. A festmény azóta már a firenzei Uffizi Galéria restaurátorainak kezébe került.