<p><br/></p>
<p>Uhry Imre a századfordulón, 1895-ben indította el vállalkozását <em>Kovács- és Kocsigyártó Üzem</em> néven a Városliget közelében. Az itt gyártott buszok a '20-as években már több magyar városban is a közlekedés részét képezték. A kezdetben favázas járművek fémvázat kaptak, a kisüzem pedig nagyüzemmé változott, a második világháború kezdetén pedig Uhry vállalkozása már igazán híres volt.</p>
<p>1948-ban, miután a háború alatt a szovjet hadsereg gépkocsijait javítgatta a vállalat, államosították azt. A rá következő évben megalakult belőle az <em>Ikarus Karosszéria és Járműgyár Nemzeti Vállalata,</em> amely nagyrészt járműalkatrészeket gyártott. Az Ikarus név utal a repülőgép-alkatrész gyártásra.</p><p>Az Ikarus 30-as autóbusz 1951. február 24-én került forgalomba, ezen a típuson szerepelt először a logó és a felirat. Az autóbusz önhordó szerkezetű, 8 méter és 2,4 méter hosszú, 46 mázsányi volt.</p>
<div id="adoceangemhuomiomujgku" class="adoceanz"></div>
<script type="text/javascript">
ado.slave('adoceangemhuomiomujgku', {myMaster: 'TIunnuAMl7FlOcYEutjeJg8QP7tpee7GUAM31BtpFvv.b7' });
</script>
<blockquote>„A kovácsoltvasból készült váz helyett lemezből préselt merevítőket alkalmaztak, amivel az addigi legkönnyebb szerkezetet érték el, és jelentős munkaidőt és nyersanyagot takarítottak meg."</blockquote><p>─ <a href="https://mult-kor.hu/az-orszaguti-katyukat-jol-birta-az-ikarus-30-as-a-budapesti-tmeget-mar-kevesbe-20210224" target="_blank" rel="noopener noreferrer">olvasható</a> a MúltKor hasábjain.</p><p>A fővárosi változaton 22-en, az országúti Ikaruson pedig 32-en tudtak helyet foglalni. Az <em>Élet és Tudomány </em>1951-es számában a Horthy-korszak meseautójának nevezték az Ikarus 30 járművet, ódákat zengve róla. A buszt nem csak, hogy üdvözölték a külföldi kiállításokon, de az NDK, Kína és Csehszlovákia rendelt is belőle. Mi több, a Helsinki Olimpiára a magyar csapatot is Ikarus buszok szállították.</p>
<p>Az Ikarus 30 azonban nem adott helyet elég embernek egy gördülékeny tömegközlekedéshez, nyáron ráadásul úgy leizzadtak benne az emberek, hogy a nejloningek után a <em>Nejlon</em> becenevet adták neki. Az Ikarus 60 esetében már javítottak ezeken a hibákon, ám ez a jármű is könnyedén zsúfolttá vált. 1962-ben az Ikarus 30-at végül kivonták a forgalomból. A vállalat legnépszerűbb modellje viszont, az Ikarus 200 1971-ben meghódította a világot, még a szocialista tömbön kívül is nagy kereslet volt rá.</p><p>(Forrás: <a href="https://mult-kor.hu/az-orszaguti-katyukat-jol-birta-az-ikarus-30-as-a-budapesti-tmeget-mar-kevesbe-20210224" target="_blank" rel="noopener noreferrer">MúltKor</a>)</p>
<div id="adoceangemhupkqpgtlryf" class="adoceanz"></div>
<script type="text/javascript">
/* (c)AdOcean 2003-2020, RegalVino_hu.hamuesgyemant.hu.desktop.Roadblock 2 */
ado.slave('adoceangemhupkqpgtlryf', {myMaster: 'TIunnuAMl7FlOcYEutjeJg8QP7tpee7GUAM31BtpFvv.b7' });
</script>