A Po-2-est a II. világháborúban éjszakai könnyű bombázóként használták, női személyzete volt.
Kánya, Li-2-es, Po-2-es. Az oldtimer repülőgépeket megmentő Goldtimer Alapítvány mesebeli flottája ez, letűnt korok gépcsodái. Az igazi csoda az, hogy most, matuzsálemi korban is repülőképesek Magyarországon, ami világszerte kuriózumnak számít.
A világjárvány miatti korlátozások végéig jelenleg egyedül az 1927-ben, a Szovjetunióban tervezett Polikarpov-2-essel (vagyis Po-2-essel) repülhetünk, de most ez is nagy szó, hiszen nyár elején kapott újra felszállási engedélyt utassal.
Sebesülteket vitt és bombázott, női személyzettel
Egyetlen pilóta egyetlen utassal, egy kétfedeles repülőn, fedél nélkül. A Po-2-es már látványában is elképesztő, hiszen elsősorban a II. világháború előtt játszódó filmekben látunk olyan jeleneteket, amelyben a nyitott repülőkön közlekednek – gondoljunk csak az Angol betegre.
A II. világháborúban a Po-2-es futárgépként, sebesültszállítóként és bombázóként funkcionált; éjszakai könnyű bombázóként női személyzete volt, ami szintén egyedi jelenségnek számított.
Légi tragédia, amelyet a repülő élt túl
A közel 100 éves Po2-esek repülőképes darabjának megmentése Császár Károly érdeme. A nyolcvanas évek óta nemzetközi bemutatók hőse ez a gép, amely igazi bravúrral élte túl megmentője tragédiáját. 1986-ban a budaörsi repülőnapon Császár Károly repülés közben infarktust kapott és meghalt, de a Po-2-es szinte önmagától leszállt.
Hol és hogyan szállhatunk fel vele?
A Po-es ma hétköznapokon is repül, jelentkezés esetén a Goldtimer Alapítvány pilótával együtt rendelkezésre bocsátja sétarepülésre. Egyedi hangja és látványa rendszeresen elvarázsolja a Budaörs környékén, Budapest déli részén élőket. Jelentkezni az Alapítvány honlapján lehet, felszállás a Budaörsi Repülőtérről.