A folyékony kádári nosztalgiát, a Bambi üdítőital-márkát felvásárolták, és idén már gyártják is. Kérdés, hogy a kapitalizmus kiélezett versenyében is sikerül-e meghódítani a magyarok ízlelőbimbóit.
Balaton, lángos, Neoton Família, mellé pedig egy jéghideg Bambi. Sokan még valószínűleg pavlovi reflexként érzik a nyelvük hegyén a szintetikus narancsaromát. Évtizedekkel ezelőtt még nem volt Coca Cola vagy Cappy, szinte egyeduralkodóként hódította meg a magyar piacot a Bambi.
Egy ország üdítője, és a Coca Cola
A Bambi volt sokáig a szocializmus először forgalomba hozott és egyetlen ízesített üdítője itthon. A buborékos, narancsos ízű, és már-már túlzóan narancsszínű italt 2,5 dl-es csatos üvegben árulták. A 12%-os cukortartalmával bőven túltett egyébként a Coca-Colán és a Pepsin is, de kellett is az energia az ország építéséhez, ugye.
A Bambi diadalmenete 1947-ben kezdődött, a Hazai Szikvízüzem kezdte palackozni Horváth Mihály téri (VIII. ker.), később Halom utcai (X. ker.) üzemükben. Az első palackokat koronazár fedte, de később átálltak a takarékosabb csatos üvegekre.
1960-tól a Fővárosi Ásványvíz és Jégipari Vállalat vette át a stafétát. Ekkor tarolt csak igazán a Bambi: a növekvő kereslet miatt az NDK-ból kellett új gépsorokat behozatni, hogy ki tudják elégíteni a vásárlói igényeket.
1961-ben a cég bővítette a portfólióját, és piacra dobta a citromaromával kevert Utas Üditőt, valamint a málna- és szederízű Erdei Bambit.
1968-ban került az első szög a Bambi koporsójába, ekkor érkezett a Coca-Cola Magyarországra, és egy-két év alatt teljesen ki is szorította a piacról. A FÁJIV nem sokáig próbálta fellendíteni a márkát, a margitszigeti üzemében inkább hozzálátott a Pepsi palackozásához és emiatt leállította a Bambit gyártó gépsorokat.
Sikertelen próbálkozások után újra köztünk
Számos kísérlet történt az elmúlt évtizedekben a Bambi újraindítására.
2000-ben a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH) a csillaghegyi palackozóüzemben minimális mennyiségben kezdte el gyártani (évi 3600 üveg), de a Forbes cikkéből megtudhatjuk, hogy 2020 lehet a Bambi reneszánsza.
Dorogi Évának két évig tartott, mire meg tudta szerezni a Bambi védjegyét, de eszébe sem jutott, hogy más néven lépjen be a magyar üdítőpiacra.
„Itthon soha nem ittam üdítőt, mert nagyon mainstreamek és cukrosak, de külföldön mindig csodáltam, hogy mennyire jó minőségűek, ötletesek, és sokszínű tartalmú italokat árulnak. Olyan terméket akartunk létrehozni, amivel ugyanúgy fel tudjuk rakni magunkat a térképre, mint ahogy a német Fritz-Kola, az angol Fentimans vagy a lengyel On Lemon (lánykori nevén, mielőtt még Yoko Ono kiperelte a névváltoztatást: John Lemon)"
– mondta Dorogi
A Bambi projekt 2016-ban kezdődött. A hibrid gyártósor 840 milliárd forintos befektetést jelentett az Art Water Kft.-nek, ehhez 380 millió forintos európai uniós és hazai támogatást kaptak.
Ezen felül a recept kifejlesztése és az Unger Zsolt által jegyzett márkaépítési terv volt a legnagyobb költség, a cég öt év megtérülési idővel számol. Hallgassuk Ungert:
„Rebarbara, narancs- sevillai narancsvirág, gyömbér-boróka, és citrusos citrom ízekkel indulunk, de megvan rá a technológiánk, hogy bármilyen irányba tovább tudjuk fejleszteni a Bambit."
Az új Bambi természetes alapanyagokból és kevés cukorral készül, fermentált gyömbérlé hozzáadásával, amely a legmeghatározóbb az ital ízvilágában.
A termék idén ősztől már elérhető lesz a nagyközönség számára, és kérdés, hogy a fiatalok mennyire kapnak rá a kádári nosztalgiára, de remélhetőleg hosszú ideig megveti a lábát a piacon mindenki Bambija.