Az ausztrál Qantas légitársaság nemrég jelentette be, hogy 2025 végétől Ausztrália keleti partjairól Londonba is szállít majd utasokat, amely azt is jelenti, hogy az utazók több mint 19 órát lesznek majd a levegőben. De ettől az extrém példától eltekintve is léteznek a kényelmesnél már jóval hosszabb repülőutak. De mi történik a testünkkel, ha sokáig a levegőben vagyunk?

Tony Schiemer, kereskedelmi pilóta, az ausztrál Adelaide Egyetem előadója ismertette a leggyakoribb problémákat a The Conversation cikkében.

Kiszáradás

A hosszú távú repülőutakon gyakran kiszáradhatunk. Ezért is érezhetjük a torkunkat, az orrunkat és a bőrünket is száraznak a repülőgépen – miné hosszabb a repülőút, annál nagyobb a kiszáradás kockázata.

A kiszáradás oka az, hogy az utastérben jóval alacsonyabb a páratartalom, mint a földön, ami főként azért van, mert a repülőgépen keringő levegő nagy része kívülről érkezik, nagyobb magasságban pedig kevés nedvesség van a levegőben.

A kiszáradás kockázatát növeli, ha nem iszunk elég vizet az út alatt, vagy túl sok alkoholt fogyasztunk a repülés előtt vagy közben – mivel az alkohol vízhajtó hatású, ami növeli a folyadékveszteséget.

Jó ötlet egy teát meginni felszállás előtt, a repülés közben pedig igyekezzünk több vizet inni, mint amennyit általában szoktunk.

Olvasd el ezt is! Félsz a repüléstől? Hat tipp egy profitól, ami megszüntetheti a szorongást

A nyomáskülönbség sok kellemetlenséggel járhat

Ahogy az utastér nyomása változik, a testünkben lévő gázok ennek megfelelően reagálnak. Amikor a repülőgép emelkedik, és csökken a nyomás, kitágulnak, amikor a gép ereszkedik, ennek az ellenkezője történik. Mindez több ismerős problémákhoz vezethet:

  • fülfájás – a légnyomás a dobhártya két oldalán eltérő, ami kellemetlen nyomást gyakorol a dobhártyára;
  • fejfájás – az orrmelléküregekben rekedt táguló levegő okozhatja;
  • bélproblémák – a nyomásváltozás miatt a beleinkben lévő gázok is rakoncátlankodnak.

A szokásosnál álmosabbnak is érezhetjük magát. Ez annak köszönhető, hogy a szervezet a magasságban nem tud annyi oxigént felvenni a kabin levegőjéből, mint a földön, a szervezetünk pedig elkezd védekezni, ami álmosságot okozhat.

A jó hír az, hogy a felsorolt problémák nem feltétlenül a hosszabb repülőutakon jelentkeznek: főként a repülőgép emelkedésénél és süllyedésénél tapasztalhatóak.

Vérrögök alakulhatnak ki

A hosszú ideig tartó mozgásképtelenség vérrögöket is okozhatnak, ami talán a legnagyobb probléma lehet egy utas számára.

Ha nem mozgunk a repülőgépen, annál nagyobb esélyünk van rá, pláne, ha az alábbi kockázati tényezők között vagyunk:

  • idősebb kor
  • elhízás
  • vérrögökkel kapcsolatos korábbi előzmények
  • bizonyos típusú véralvadási rendellenességek
  • rák
  • közelmúltbeli immobilizáció vagy műtét
  • terhesség vagy nemrégiben történt szülés
  • hormonpótló kezelés vagy szájon át szedhető fogamzásgátló tabletta.

Vérrögök

Egy 2022-es, 18 tanulmány adatait összesítő áttekintés szerint minél hosszabb ideig utazik valaki, annál nagyobb a vérrögök kialakulásának kockázata. A szerzők kiszámították, hogy minden kétórás repülőút után 26 százalékkal nagyobb a kockázat, négy óra után kezdődően.

Hozzá kell tenni, hogy a vérrögképződés kockázatát viszonylag kevesen tanulmányozták, de érdemes a klasszikus tanácsokat megfogadni: mozogjunk, maradjunk hidratáltak és korlátozzuk az alkoholfogyasztást. Ha pedig aggódunk a vérrögök kialakulása miatt, jobb, ha a repülés előtt a háziorvosunkhoz fordulunk.

Jetlag és sugárzás 

Jól ismert, kellemetlen tünet még a jetlag is. Ez az időeltolódás a testünk által vélt idő és az óra által mutatott idő közötti eltérést jelenti, ahogy áthaladunk az időzónákon.

A hosszabb repülőutak azzal is járnak,hogy nagy valószínűséggel több időzónát kell átrepülnünk. A jetlag általában akkor válik problémásabbá, ha három vagy több időzónát keresztezünk, különösen, ha kelet felé utazik.

Emellett, ha túl gyakran utazunk hosszú távú járatokon, akkor a kutatások szerint nagyobb a kozmikus sugárzásnak való kitettségünk is. Ez az űrből érkező sugárzás, amely növelheti a rák és a reprodukciós problémák kockázatát. Ettől azonban nem kell félni, ha átlagos gyakorisággal utazunk repülőn.