Jellemző szokás a repülőgépek utasainál, hogy megtapsolják a pilótát, miután az letette az adott repülőgépet. Ez talán érthető is, hiszen egy ekkora szerkezetet vezetni egyáltalán nem egyszerű feladat, így akár egyetlen rossz mozdulat emberéletek százait követelheti. Különösen igaz ez a bhutáni reptéren, ahol annyira veszélyes leszállni, hogy a világon mindössze ötven pilótának van engedélye arra, hogy ezt megtegye.
A CNN mutatja be a dél-ázsiai apró ország repterét, a bhutáni Paro nemzetközi repülőteret, ahol még a tapasztalt pilótáknak is komoly kihívást jelent a leszállás. A kifutót ugyanis több mint ötezer méteres hegyek veszik körül, továbbá magát a pályát egészen az utolsó pillanatig még a pilóták sem látják.
A portál információi szerint a Paro úgynevezett
C-kategóriás reptérnek számít, ami azt jelenti, hogy az itt leszálló pilótáknak külön képzésen kell részt venniük ahhoz, hogy engedélyt kapjanak a környéken való repüléshez.
Ez is érdekelhet! Zsinórban negyedszer is ez a reptér lett a világ legjobbja
Nem használhatunk radart és remekül kell ismernünk a környéket. Tudnunk kell minden egyes hegyvonulat, minden egyes környékbeli ház pontos pozícióját, ugyanis egyetlen rossz mozdulattal is hatalmas balesetet lehet okozni
– idézi a CNN Chimi Dorji pilótát. Ő az egyike azon ötven pilótának, akinek van engedélye arra, hogy a paroi repülőtéren leszállhasson.
A férfi immár huszonöt éve dolgozik pilótaként a bhutáni nemzeti légitársaságnál, a Druk Airnél, de még mindig nagy kihívásként él meg minden alkalmat, amikor Paróban kell leszállnia.
Nehezen kivitelezhető a leszállás, de nem veszélyes. Ha veszélyes lenne, nem repülnénk erre
– mondja a férfi.
Ezt is olvasd el! Egy tapasztalt pilóta szerint így lehet sokkal nyugodtabb a reptéren eltöltött időnk
Azoknak, akik Paróba repülnek, jellemzően rendkívül korán kell kelniük, ugyanis
a leszállópályát a szakemberek annyira veszélyesnek minősítették, hogy a gépek jelentős része csak reggel szállhat itt le.
A reggeli és a délelőtti órákban egyszerűen sokkal optimálisabbak az időjárási körülmények. A délután folyamán túl párás a levegő és a semmiből kipattanó zivatarok, esőzések is megnehezítik a leszállást. Ezért – ha csak tehetjük – reggel szállunk le, ezzel is megkönnyítve a saját munkánkat
– mondja Dorji, aki immár nemcsak pilótaként, de kiképzőként is dolgozik annak érdekében, hogy évről-évre egyre több olyan pilóta legyen, aki képes leszállni a világ egyik legveszélyesebb repterén.