A bhutáni nemzetközi repülőtér
Fotó: Shutterstock

Paróban annyira veszélyes a leszállás, hogy csak ötven pilótának van engedélye rá

A világ legveszélyesebb leszállópályájának kihívásait kizárólag 50 pilóta képes megugrani

Jellemző szokás a repülőgépek utasainál, hogy megtapsolják a pilótát, miután az letette az adott repülőgépet. Ez talán érthető is, hiszen egy ekkora szerkezetet vezetni egyáltalán nem egyszerű feladat, így akár egyetlen rossz mozdulat emberéletek százait követelheti. Különösen igaz ez a bhutáni reptéren, ahol annyira veszélyes leszállni, hogy a világon mindössze ötven pilótának van engedélye arra, hogy ezt megtegye.



A CNN mutatja be a dél-ázsiai apró ország repterét, a bhutáni Paro nemzetközi repülőteret, ahol még a tapasztalt pilótáknak is komoly kihívást jelent a leszállás. A kifutót ugyanis több mint ötezer méteres hegyek veszik körül, továbbá magát a pályát egészen az utolsó pillanatig még a pilóták sem látják.

A portál információi szerint a Paro úgynevezett

C-kategóriás reptérnek számít, ami azt jelenti, hogy az itt leszálló pilótáknak külön képzésen kell részt venniük ahhoz, hogy engedélyt kapjanak a környéken való repüléshez.

Ez is érdekelhet! Zsinórban negyedszer is ez a reptér lett a világ legjobbja

Nem használhatunk radart és remekül kell ismernünk a környéket. Tudnunk kell minden egyes hegyvonulat, minden egyes környékbeli ház pontos pozícióját, ugyanis egyetlen rossz mozdulattal is hatalmas balesetet lehet okozni

– idézi a CNN Chimi Dorji pilótát. Ő az egyike azon ötven pilótának, akinek van engedélye arra, hogy a paroi repülőtéren leszállhasson.

A férfi immár huszonöt éve dolgozik pilótaként a bhutáni nemzeti légitársaságnál, a Druk Airnél, de még mindig nagy kihívásként él meg minden alkalmat, amikor Paróban kell leszállnia.

Nehezen kivitelezhető a leszállás, de nem veszélyes. Ha veszélyes lenne, nem repülnénk erre

– mondja a férfi.

Ezt is olvasd el! Egy tapasztalt pilóta szerint így lehet sokkal nyugodtabb a reptéren eltöltött időnk

Azoknak, akik Paróba repülnek, jellemzően rendkívül korán kell kelniük, ugyanis

a leszállópályát a szakemberek annyira veszélyesnek minősítették, hogy a gépek jelentős része csak reggel szállhat itt le.

A reggeli és a délelőtti órákban egyszerűen sokkal optimálisabbak az időjárási körülmények. A délután folyamán túl párás a levegő és a semmiből kipattanó zivatarok, esőzések is megnehezítik a leszállást. Ezért – ha csak tehetjük – reggel szállunk le, ezzel is megkönnyítve a saját munkánkat

– mondja Dorji, aki immár nemcsak pilótaként, de kiképzőként is dolgozik annak érdekében, hogy évről-évre egyre több olyan pilóta legyen, aki képes leszállni a világ egyik legveszélyesebb repterén.

A figyelmetekbe ajánljuk