sziget, Madeira, leszállópálya, táj
Fotó: Shutterstock

Madeirán tervezel nyaralni? Rázós repülőútra készülj!

A Funchal − más néven Cristiano Ronaldo nemzetközi repülőtér − a portugáliai sziget, a napfényes Madeira kapuja. A létesítmény évente több mint négymillió utast szolgál ki, viszont leszállópályája a világ legveszélyesebbjei közé tartozik. Mi okozza ezt a jelenséget? Megmagyarázzuk!


Kemény adottságok

Madeira az Atlanti-óceán északi részén található szigetcsoport. A Kanári-szigetektől közel 400 km-re északra, Marokkótól 520 km-re nyugatra fekszik, ezáltal egyszerre több éghajlatnak is ki van téve.

A History Channel Most Extreme Airports című műsora a világ kilencedik legveszélyesebb repülőterének, Európában pedig ebben a kategóriában a harmadiknak titulálta. A repülőtér az Atlanti-óceán közelsége és hegyvidéki fekvése miatt rengeteg erős szelet és hegyi hullámokat visel el.

Ezt is olvasd el: 7 lélegzetelállító európai hely, amit egyszer mindenképp érdemes meglátogatnod

Egy sikeres manőver

A videó jól érzékelteti a harci körülményeket. Az időjárás mindig kiszámíthatatlan, és a pilóták gyakran kénytelenek a Kanári-szigetekre átrepülni, ha a helyzet túl kockázatos. Sajnos az évek során nem mindenki tudott balesetmentesen landolni.

Ezt is olvasd el: Európában betilthatják a rövid távú repülőgépjáratokat?

A repülőteret trükkös hírneve a kezdetek óta kíséri. 1964-ben nyitották meg, és mindössze 13 évvel később, 1977. november 19-én itt történt meg Portugália egyik leghalálosabb légi balesete a TAP Air Portugal légitársaság 425-ös járatát teljesítő Boeing 727-essel.

Az Aviation Safety Network szerint a gép 156 utassal és 8 fős személyzettel a fedélzetén Brüsszelből lisszaboni kitérővel Madeirára tartott. A nedves időjárási körülmények között a 727-es 610 méterrel a kifutópálya küszöbén túl ért földet.

A repülőgép lecsúszott az akkor még viszonylag rövid kifutópálya végéről, és szinte függőlegesen zuhant lefelé a partra, ahol széttört és kigyulladt. Tragikus módon a 164 utas közül 131-en életüket vesztették. Ezek után a TAP változtatásokat eszközölt, és kisebb 727-es repülőket alkalmazottt a szigetre.

Ami a kifutópályán végrehajtott változtatásokat illeti, az 1980-as években a kifutópályát meghosszabbították 1800 méteresre. Majd az ezredfordulón egy második bővítéssel a pálya hossza 2781 méterre nőtt. A meghosszabbítás egy platformra épült, és részben az Atlanti-óceán felett van.

Madeira C kategóriás repülőtér, ami azt jelenti, hogy problémák léphetnek fel a megközelítésekor, beleértve a leszállást vagy a felszállást. Emiatt a pilótáknak speciális szimulátoros képzésen kell részt venniük mielőtt az ide irányuló járatokat teljesítenék.

Madeira, t\u00e1j, \u00f3ce\u00e1n, rep\u00fcl\u0151g\u00e9p

Fotó: Shutterstock

A madeirai repülőtér kifutópályájának meghosszabbított szakasza 70 méterrel a partvonal felett helyezkedik el, és látványos módon nem kevesebb mint 180 oszlop támasztja alá. A Simple Flying tavaly közelebbről is megvizsgálta a kifutópálya meghosszabbításának történetét.

A nehéz körülmények ellenére a repteret úgy emlegetik és dicsérik, mint a modern kor építészeti bravúrja, 2004-ben elnyerte a Nemzetközi Híd- és Szerkezetépítő Szövetség Kiváló Szerkezet díját is. Ha más nem is, de a sziget csodálatos látványa és ez a mára már teljesen modernnek nevezhető leszállópálya megnyugtathatja az ide utazókat.

Forrás: Simpleflying

A figyelmetekbe ajánljuk