A Funchal − más néven Cristiano Ronaldo nemzetközi repülőtér − a portugáliai sziget, a napfényes Madeira kapuja. A létesítmény évente több mint négymillió utast szolgál ki, viszont leszállópályája a világ legveszélyesebbjei közé tartozik. Mi okozza ezt a jelenséget? Megmagyarázzuk!
Kemény adottságok
Madeira az Atlanti-óceán északi részén található szigetcsoport. A Kanári-szigetektől közel 400 km-re északra, Marokkótól 520 km-re nyugatra fekszik, ezáltal egyszerre több éghajlatnak is ki van téve.
A History Channel Most Extreme Airports című műsora a világ kilencedik legveszélyesebb repülőterének, Európában pedig ebben a kategóriában a harmadiknak titulálta. A repülőtér az Atlanti-óceán közelsége és hegyvidéki fekvése miatt rengeteg erős szelet és hegyi hullámokat visel el.
Ezt is olvasd el: 7 lélegzetelállító európai hely, amit egyszer mindenképp érdemes meglátogatnod
Egy sikeres manőver
A videó jól érzékelteti a harci körülményeket. Az időjárás mindig kiszámíthatatlan, és a pilóták gyakran kénytelenek a Kanári-szigetekre átrepülni, ha a helyzet túl kockázatos. Sajnos az évek során nem mindenki tudott balesetmentesen landolni.
Ezt is olvasd el: Európában betilthatják a rövid távú repülőgépjáratokat?
A repülőteret trükkös hírneve a kezdetek óta kíséri. 1964-ben nyitották meg, és mindössze 13 évvel később, 1977. november 19-én itt történt meg Portugália egyik leghalálosabb légi balesete a TAP Air Portugal légitársaság 425-ös járatát teljesítő Boeing 727-essel.
Az Aviation Safety Network szerint a gép 156 utassal és 8 fős személyzettel a fedélzetén Brüsszelből lisszaboni kitérővel Madeirára tartott. A nedves időjárási körülmények között a 727-es 610 méterrel a kifutópálya küszöbén túl ért földet.
A repülőgép lecsúszott az akkor még viszonylag rövid kifutópálya végéről, és szinte függőlegesen zuhant lefelé a partra, ahol széttört és kigyulladt. Tragikus módon a 164 utas közül 131-en életüket vesztették. Ezek után a TAP változtatásokat eszközölt, és kisebb 727-es repülőket alkalmazottt a szigetre.
Ami a kifutópályán végrehajtott változtatásokat illeti, az 1980-as években a kifutópályát meghosszabbították 1800 méteresre. Majd az ezredfordulón egy második bővítéssel a pálya hossza 2781 méterre nőtt. A meghosszabbítás egy platformra épült, és részben az Atlanti-óceán felett van.
Madeira C kategóriás repülőtér, ami azt jelenti, hogy problémák léphetnek fel a megközelítésekor, beleértve a leszállást vagy a felszállást. Emiatt a pilótáknak speciális szimulátoros képzésen kell részt venniük mielőtt az ide irányuló járatokat teljesítenék.
Fotó: Shutterstock
A madeirai repülőtér kifutópályájának meghosszabbított szakasza 70 méterrel a partvonal felett helyezkedik el, és látványos módon nem kevesebb mint 180 oszlop támasztja alá. A Simple Flying tavaly közelebbről is megvizsgálta a kifutópálya meghosszabbításának történetét.
A nehéz körülmények ellenére a repteret úgy emlegetik és dicsérik, mint a modern kor építészeti bravúrja, 2004-ben elnyerte a Nemzetközi Híd- és Szerkezetépítő Szövetség Kiváló Szerkezet díját is. Ha más nem is, de a sziget csodálatos látványa és ez a mára már teljesen modernnek nevezhető leszállópálya megnyugtathatja az ide utazókat.
Forrás: Simpleflying