Komoly törvények szabályozhatják a jövőben a fapados járatokat?
A múlt héten a francia kormány merész lépést tett. Az ország túlzó légi közlekedése miatt betiltotta a rövid távú belföldi járatokat. Bár nem teljes tilalomról van szó – jelenleg Franciaország új törvénye csak azokra az útvonalakra vonatkozik, ahol van érvényes nagysebességű vonat alternatíva –, mégis hatalmas lépést jelent a zöldebb jövő felé.
Ez is érdekelhet:A 7 legidegesítőbb szokás repülés közben a légiutas-kísérők szerint
De vajon a tilalmat végül kiterjesztik Európa többi részére is? Nos, ez könnyen megeshet. Bár ilyen törvényjavaslat jelenleg nem szerepel az EU tervei között, Franciaország új szabálya minden bizonnyal a további változások útját kövezheti ki, és többen máris azt szorgalmazzák, hogy a tilalmat az egész kontinensen alkalmazzák.
Georges Gilkinet belga politikus szerint a rövidebb repülőjáratokat jobb vasúti összeköttetésekkel kellene helyettesíteni. Gilkinet is betiltaná a kis távolságok között repkedő járatokat, és ő is azt a tábort erősíti, akik szerint ennek európai szinten van értelme.
A múlt héten indult az új Brüsszel-Berlin European Sleeper éjszakai vonatjárat.
Olvasd el ezt is!Félsz a repüléstől? Hat tipp egy profitól, ami megszüntetheti a szorongást
A Greenpeace környezetvédő aktivistái is támogatásukról biztosították a hasonló tilalmat, mondván, hogy az EU-n belül nem lenne szabad rövid távú járatokat indítani, ha a vonat vagy a komp hat óránál rövidebb időt vesz igénybe. Ezzel a tilalommal évente akár 3,5 millió tonna CO2-t is megtakaríthatnánk.
A rövid távú járatokra vonatkozó további korlátozások előtt valószínűleg az európai vasúti közlekedés jelentős átalakítására van szükség. De mégis, a jelenlegi vasúti reneszánsz teljes lendületben van, és talán mindez közelebb van, mint gondolnánk.