Replügép eleje üvegen keresztül
Fotó: Ivan Shimko/Unsplash

Az olcsó repülőjegyek eltörlését sürgetik

A Greenpeace szerint a légitársaságok adókedvezményei lehetővé tették olcsó repülőjegyeket, ami a bolygó szennyezésére ösztönzi az utazni vágyókat. Frissen közzétett elemzésük szerint a vonatjegyek átlagosan kétszer annyiba kerülnek, mint a repülőjegyek ugyanarra az útvonalra. A Nemzetközi Energiaügynökség és a Greenpeace az árak és adók minél előbbi korrigálását sürgeti.


A 10 eurós repülőjegyek csak azért lehetségesek, mert mások, például a munkavállalók és az adófizetők fizetik meg a valódi költségeket. A bolygó és az emberek érdekében a politikusoknak cselekedniük kell, hogy megfordítsák ezt a helyzetet, és a vonattal való utazás legyen a megfizethetőbb megoldás

– hangsúlyozta Lorelei Limousin, a Greenpeace klímakampányért felelős munkatársa a The Guardian lapjának.

A repülés az egyik legszennyezőbb tevékenység, amit egy ember végezhet, és egyben az egyik legnehezebben lecserélhető is. Ellentétben a hamburgerevéssel vagy az autóvezetéssel – amelyeknek vannak tisztább alternatívái, mint például a növényi alapú húsok és az elektromos járművek – a repülésnek nincs alternatívája, ami ugyanolyan gyors közlekedési eszköz lenne.

A szervezet kutatásában 112 útvonalra szóló jegyeket hasonlított össze 9 különböző napon. Megállapították, hogy például Londonból Barcelonába eljutni vonattal akár 30-szor annyiba kerül, mint repülőre pattanni.

Ezt is olvasd el: Európában betilthatják a rövid távú repülőgépjáratokat?

Vonat hegyes vid\u00e9ken

Fotó: Jacques Bopp/Unsplash

A legjobb vonalak közé belföldi utazás esetén a Lisszabon-Portó és a Madrid-Barcelona, nemzetközi utazás esetén pedig a Berlin-Prága, a Zürich-Bécs és a Prága-Budapest vonalak tartoznak. A legjobb nemzetközi vonatvonalak egyike sem érinti az Egyesült Királyságot, Franciaországot, Spanyolországot vagy Olaszországot.

Európában a légitársaságok számára adómentesség jár a kerozin után, és csak elhanyagolhatóan kevés adót fizetnek a jegyek után. A Transport and Environment, egy zöld kampánycsoport által közzétett tanulmány szerint az európai kormányok 2022-ben 34,2 milliárd eurótól estek el a légi közlekedés alacsony adóztatása miatt. Ez 2025-re további 13 milliárd euróval fog még nőni.

Röviden: aki repül, azt támogatják; aki vonattal utazik, azt magasabb árakkal büntetik, valamint azzal, hogy az utazás gyakran hosszabb

– világított rá a helyzetre Stefan Gössling, a svédországi Linnaeus Egyetem professzora, aki a repülőjáratok kibocsátását tanulmányozza.

Ez is érdekelhet: Európa nagysebességű vonatokkal szorítaná vissza a repülőket

A légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 2,5%-áért felelős, de más gázokat is kibocsát, amelyek tovább melegítik a bolygót.

A Nemzetközi Energiaügynökség, a párizsi székhelyű, többnyire gazdag országok energiaügyi miniszterei által vezetett szervezet felszólította a politikai döntéshozókat, hogy a hatás szerint adóztassák meg a légi közlekedést, elismerve, hogy a világnak csak egy kisebb része – nagyjából 11 százaléka – repül.

A Greenpeace pedig azt követelte, hogy a kormányok vezessenek be nemzeti, egyszerű és megfizethető éghajlatvédelmi jegyeket. Ausztria 2021-ben kezdett el ilyen jegyet árulni, míg Luxemburg lett az első olyan ország Európában, amely ingyenes tömegközlekedést biztosít.

A figyelmetekbe ajánljuk