repülőgép szmog károsanyag-kibocsátás levegő égbolt fehér felhők jelzőlámpa repül vasmadár

Üzemanyagot és időt takaríthat meg, valamint csökkentheti a károsanyag-kibocsátást, ha a transzatlanti járatok útvonalait úgy módosítják, hogy kihasználják a nagy magasságban lévő kedvezőbb szeleket.


Az angliai Readingi Egyetem tudósai egy tanulmányban arra jutottak, hogy a New York és London között közlekedő járatok tavaly télen 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot használtak volna fel, ha jobban meglovagolják a nagy magasságban gyorsan áramló szeleket.

A jövőben ez már nem is lesz kérdés, ugyanis az új műholdak hamarosan lehetővé teszik a transzatlanti járatok pontosabb követését, ezáltal a légitársaságok rugalmasabban választhatják meg az útvonalakat, hogy pontosabban követhessék a kedvező hátszeleket és elkerüljék az ellenszelet. Ezzel a repülési szektor számára a technológia fejlesztésénél olcsóbb és közvetlenebb mód adódik a károsanyag-kibocsátás csökkentésére.

„A hatékonyabb repülőgépekre vagy a bioüzemanyagokra váltás jelentősen csökkentené a kibocsátást, de költséges lenne, és évtizedekbe telne a megvalósítása. A repülési útvonal egyszerű módosítása jóval olcsóbb és azonnali haszonnal járna. Ez nagyon fontos, mivel sürgősen csökkenteni kell a légi közlekedésből eredő károsanyag-kibocsátást a klímaváltozás jövőbeli következményeinek csökkentése érdekében"

– hívta fel a figyelmet Paul Williams, a Readingi Egyetem atmoszférakutatója.

A kutatáshoz mintegy 35 ezer járatot elemeztek a tudósok 2019. december 1. és 2020. február 29. között. Összehasonlították a London és New York közötti út során elhasznált üzemanyag mértékét azzal a becsült mennyiséggel, amely az olyan útvonalak teljesítéséhez lett volna szükséges, melyek során a gépek futóáramlatokon vagy azok környezetében repültek volna.

Az eredmények szerint a szelek jobb kihasználása átlagosan 200 kilométerre elegendő üzemanyagot spórolt volna meg repülésenként, ami a téli periódusban összesen 6,7 millió kilogrammnyi szén-dioxiddal csökkentette volna a kibocsátást. A Londonból New Yorkba tartó járatokon ez átlagosan 1,7 százalékos, a keleti irányba, New Yorkból Londonba tartó járatokon 2,5 százalékos üzemanyag-spórolást jelentett volna.

A légiközlekedés jelenleg az ember okozta széndioxid-kibocsátás 2,4 százalékáért felel, és az arány folyamatosan növekszik.

via MTI

A figyelmetekbe ajánljuk