Az európai vasúti ágazat vezetői a múlt hónap végén a franciaországi Lyonban találkoztak, hogy felvázolják a nagyszabású, ultramodern, nagysebességű vasúti rendszerre vonatkozó ambiciózus új elképzeléseiket.
A javasolt vasútvonal az EU minden nagyobb városa között pókhálószerűen közlekedne, remélhetőleg fenntartható – és ugyanilyen hatékony – alternatívát nyújtva a rendkívül környezetszennyező légiközlekedési ágazatnak, és nagyjából ugyanannyi idő alatt tenné meg ugyanazt a távolságot, mint a rövid távú repülőjáratok.
Bár eddig is sok mindent elértünk, a Párizs-Lyon, Milánó-Róma, Barcelona-Madrid, Berlin-München vonalak mind-mind a vasút nemzeti sikertörténetei, mégis sokkal többre van szükség ahhoz, hogy az európai zöld megállapodás és az intelligens és fenntartható mobilstratégia ambiciózus célkitűzéseit elérjük
– mondta Alberto Mazzola, az Európai Vasutak Közösségének ügyvezető igazgatója a CNN-nek.
A Lyonban lefektetett nagyszabású terv célja, hogy 2050-ig megháromszorozza a meglévő európai vasútvonalak kilométereinek számát. Bár ez kulcsfontosságú lehet az EU éghajlati céljainak eléréséhez, a kritikusok nincsenek meggyőződve arról, hogy ez valóban megvalósítható.
Az Európai Bizottság szerint a közlekedés az EU teljes üvegházhatású gázkibocsátásának mintegy negyedéért felelős. A közúti közlekedés és a légi közlekedés egymás után a két legnagyobb üvegházhatású gázkibocsátó ebben az ágazatban, míg a vasút mindkettőnél sokkal környezetbarátabb alternatívának számít.
Amint Mazzola említette, Európa már most is számos kiterjedt vasúti rendszerrel büszkélkedhet, ezek többsége azonban inkább a belföldi vonalakra összpontosul.
A dolgok akkor válnak bonyolulttá, amikor több ország is érintett. Az égbe szökő költségek és az egymásnak feszülő szabályozások nehézségeket okozhatnak, a bürokratikus akadályok pedig folyamatos problémát jelentenek.
Az európai vasutakat is brutális pénzügyi csapás érte a világjárvány idején, és az elmúlt két évben az utasok száma minden idők legalacsonyabb szintjére zuhant.
A szkeptikusok továbbra sincsenek meggyőződve arról, hogy a vasúti ágazat valóban el fogja érni ezeket a meglehetősen magasra törő célokat.
Sajnos ezt már hallottuk korábban, és ez úgy hangzik, mintha a vasút megint túlígérné magát
– mondta Jon Worth, a határokon átnyúló vasútért kampányoló szakember a CNN-nek.
Forrás: Futurism