green and black trees under blue sky

Űrlény cikázott a Naprendszerünkben – állítja a Harvard egyik professzora

Avi Loeb harvardi csillagász már régóta feltételezi azt, hogy az 'Oumuamua, a Naprendszerünket 2017-ben meglátogató rejtélyes objektum egy idegen űrhajó lehetett. 2021-es tanulmányában Loeb azt állította, hogy az 'Oumuamua egy földönkívüli civilizáció által küldött szonda, ez a magyarázat azonban megosztónak bizonyult kollégái körében.

Nemrégiben egy nemzetközi kutatócsoport megpróbálta megcáfolni Loeb érvelésének egyik központi elemét: azt, hogy az 'Oumuamua egy napvitorla volt, a meghajtás egy fejlett formája, amely lehetővé tenné egy űrhajó számára, hogy a napsugárzás alacsony nyomását felhasználva mozogjon az űrben.

Az Astronomy and Astrophysics című folyóiratban publikált tanulmány szerint a kutatócsoport arra a következtetésre jutott, hogy "'Oumuamua valószínűleg nem egy napvitorla. Ugyanis ezek a vitorlák, ha léteznek, határozott megfigyelési jegyekkel rendelkeznek, amelyeket különféle módszerekkel kvantitatív módon azonosítani és elemezni lehet a jövőbeli felmérések során.

Loeb azonban ezt nem tűri. Ragaszkodik az álláspontjához, és úgy gondolja van néhány pont, amit a szerzők figyelmen kívül hagytak.

A nemzetközi csapat, amelyet Shangfei Liu, a kínai Zhuhai-i Sun Yat-sen Egyetem csillagásza vezetett, azzal érvelt, hogy ha az 'Oumuamua egy fényvitorla lenne, akkor nagy, lapos felülete több fényt verne vissza, mint amit a korlátozott megfigyeléseink során láttak a titokzatos objektumból kiindulni.

Loeb szerint azonban magának a vitorlának „nem kell laposnak lennie". Saját kutatásai szerint ez egy más alakú fényvitorla lehetett, amely váratlan módon verte vissza a fényt. A csillagász odáig is elment, hogy az 'Oumuamua talán nem is vitorla, hanem csak egy nagyobb objektumról leszakadt felszíni réteg – más szóval, egy idegen űrhajó törmelékdarabja, amely történetesen épp a mi csillagrendszerünkön száguldott át.

Természetesen a rendkívüli követelések rendkívüli intézkedéseket igényelnek. Talán az objektum nem volt más, mint egy üstökös, amely gázokat eresztett ki, miközben száguldozott az űrben.

Sajnos rendkívül ritka, hogy egy olyan csillagközi objektummal találkozzunk, mint az 'Oumuamua. De ha lehetőségünk lesz rá, a jövőben hatalmas mennyiségű, rendkívül pontos megfigyelési adatok segítségével, ahogy Shangfei és kollégái érvelnek tanulmányukban, talán végre pontot tehetünk a rejtély végére.

(Futurism)