timelapse photography of warped lines

Úgy tűnik, rájöttek, honnan érkezett a híres űrlény-üzenet

A kutatók talán pontosan meghatározták a közel fél évszázaddal ezelőtt felfedezett híres, feltételezett földönkívüli adás forrását.

A kiemelkedő és máig rejtélyes Wow! jel, amely 1977. augusztus 15-én éjjel rövid időre felcsendült egy rádióteleszkópban, egy 1800 fényévre lévő napszerű csillagból származhatott, amely a Nyilas csillagképben található. A Wow! jelet tartják a legjobb SETI-jelölt rádiójelnek, amelyet a távcsöveinkkel észleltünk, mondta Alberto Caballero amatőr csillagász. A SETI, vagyis a földönkívüli intelligencia keresése a NASA szerint egy olyan terület, amely a 20. század közepe óta figyeli a túlvilági technológiai lények lehetséges üzeneteit.

Az Ohio Állami Egyetem Big Ear teleszkópjánál végzett SETI-kutatás során jelent meg a Wow! Jel hihetetlenül erős, de nagyon rövid ideig, mindössze 1 perc 12 másodpercig tartott, olvasható a felfedezője, Jerry Ehman csillagász által a felfedezés 30. évfordulója alkalmából írt jelentésben. Amikor Ehman meglátta az anomális jelről készült kinyomtatott képet, a Wow!-t firkantotta a lapra, ezzel adva az eseménynek a nevét. A mostanra szétszedett Big Ear teleszkóp az 1420,4056 megahertzes elektromágneses frekvenciasávban keresett üzeneteket, amelyet a hidrogén elem termel.

Mivel a hidrogén a világegyetemben a legnagyobb mennyiségben előforduló elem, logikus a feltételezés, hogy egy intelligens civilizáció a Tejútrendszerünkön belül, amely szeretné magára vonni a figyelmet, erős keskeny sávú jeladót sugározhat a semleges hidrogén vonalának frekvenciáján vagy annak közelében, írta Ehman az évfordulós jelentésében.
A kutatók azóta többször is kerestek ugyanonnan származó követési jeleket, de az Amerikai Csillagászati Társaság szerint nem találtak.

A Wow! Signal valószínűleg valamilyen természeti eseménytől származik, és nem földönkívüliektől, mondta Caballero, bár a csillagászok kizártak néhány lehetséges eredetet, például egy elhaladó üstököst. Tudva, hogy a Big Ear teleszkóp két vevője a Nyilas csillagkép irányába mutatott a Wow! Signal éjszakáján, Caballero úgy döntött, hogy az Európai Űrügynökség Gaia műholdjának csillagkatalógusában keres lehetséges jelölteket.

Egy napszerű csillagot talált, egy 2MASS 19281982-2640123 jelű objektumot, amely körülbelül 1800 fényévre van tőlünk, és amelynek hőmérséklete, átmérője és fényessége majdnem azonos a mi csillagkísérőnkével. Bár a miénktől meglehetősen eltérő csillagok körül sokféle környezetben létezhetnek élő szervezetek, ő azért döntött úgy, hogy a napszerű csillagokra összpontosít, mert az általunk ismert életet keressük. Eredményei alapján úgy gondolja, hogy jó ötlet lehet lakható bolygók, sőt civilizációk után kutatni a csillagot.

Az embereknek csak egy adatpontjuk van, mi magunk, amikor azt vizsgáljuk, hogy milyen típusú technológiával rendelkezhetnek az idegenek, vagy hogyan használhatják ezt a technológiát. Maga a SETI koncepciója a 20. század közepén jelent meg, nem sokkal azután, hogy a hadseregek világszerte nagy teljesítményű elektromágneses eszközökkel kezdtek üzeneteket sugározni.

(Forrás: LiveScience)