lake near mountain under blue sky during night time

Egy tüköruniverzum lehet felettünk, ahol az idő visszafele megy

Ez az elmélet segíthet megmagyarázni a sötét anyag létezését is.

Szerinted a nyári időszámítás rossz? Legalább nem élsz abban, amit a tudósok anti-univerzumnak neveznek, ami egy hipotetikus tükörképe annak, amit ismerünk és utálunk, ahol az idő visszafelé halad, az ősrobbanástól kezdve. Egy elméleti fizikusokból álló nemzetközi csapat nemrég közzétett tanulmánya hitelessé teszi az ilyen anti-univerzum koncepcióját. Ez az elmélet segíthet megmagyarázni a sötét anyag létezését is, amely egy titokzatos, mégis bőséges anyag, amely kitölti az univerzumunkat.

A tanulmány mögött álló elmélet a fizikusok által a természet három alapvető szimmetriájának nevezett jelenségre támaszkodik. A részecskefizika standard modelljében ezek a következők: a töltés, mert ha egy adott kölcsönhatás során egy részecske töltését megfordítjuk, az azonos és ellentétes töltést eredményez. A paritás, mert egy részecske kölcsönhatásának tükörképe ugyanúgy néz ki, mint az eredeti; és az idő, mert az időben visszafelé haladó kölcsönhatások ugyanúgy néznek ki, mint az eredetiek.

Ez a három alapvető szimmetria a tudósok szerint egy tüköruniverzum létezésére utal, amely a miénkkel pontosan ellentétes lenne, vagyis tele lenne ellentétes töltésű és tükörképű részecskékkel, amelyek visszafelé haladnak az időben. Az elmélet fényt deríthetne a sötét anyag - amely állítólag az Univerzumunk 95 százalékát teszi ki, mégis teljesen láthatatlan számunkra - kétértelműségére is.

Ebben az anti-univerzumban a sötét anyag elsősorban egy újfajta neutrínóból állna, a rendkívül nagy energiájú és kis sűrűségű szubatomi részecskékből, amelyek sem pozitív, sem negatív töltést nem hordoznak. A neutrínóknak három olyan típusa ismert, amelyek mind balkezesek, vagyis balra pörögnek, míg az összes többi ismert részecske mind jobb-, mind balkezes változata létezik.

Ez azt jelentheti, hogy valahol léteznek jobbkezes neutrínók, amelyeket nem tudunk kimutatni, ahogy azt a tudósok már korábban is feltételezték. Ezek a jobbkezes neutrínók, teszik hozzá a kutatók, valószínűleg láthatatlanok lennének, de a gravitációval való kölcsönhatás során mégis befolyásolnák az univerzum többi részét. A fizikusok szerint lényegében így értjük meg a sötét anyagot is, amelyet nem látunk, de tudunk róla, mert az is csak a gravitáción keresztül lép kölcsönhatásba az univerzum többi részével.

Ha a szimmetria mindenhol máshol is létezik, magyarázza a tanulmány, akkor ez szükségessé tenné, hogy a jobbkezes neutrínók ugyanolyan nagy mennyiségben legyenek jelen, mint balkezes társaik - ami viszont elegendő lenne a sötét anyag magyarázatához. Messze vagyunk még attól, hogy kiderítsük, mi is az a sötét anyag. De ha ez megtörténik, az ugyanolyan sokkoló lehet, mint egy megfordított univerzum felfedezése, amely visszafelé halad az időben.

(Forrás: Futurism)