univerzum

A legújabb felfedezés, ami ellentmond az univerzum működéséről alkotott elképzeléseknek

Egy évtizedet felölelő mérések után a tudósok bejelentették, hogy a W bozon nevű elemi részecske tömege sokkal nagyobb, mint ahogy azt előtte elméletekben leírták, ez pedig alapjaiban változtatja meg az univerzum működéséről alkotott elképzelést. Óriási rejtélyt kell megfejtenie a szakértőknek.

Ezeket az alapokat a részecskefizika úgynevezett standard modellje adja, amely az eddigi legjobb elmélet az univerzum legalapvetőbb építőköveinek és az őket irányító erőknek a leírására A W bozon egy elektromos töltésű elemi részecske, amely az úgynevezett gyenge erőt, a természet négy alapvető erőinek egyikét irányítja, ezért a standard modell egyik pillére – számolt be róla a The Guardian.

A tanulmány szerint azonban a W bozon eddigi legpontosabb mérése ellentmond a részecskefizika standard modellje szabályainak. Ashutosh Kotwal, a Duke Egyetem fizikusa, a kutatás vezetője elmondta, hogy az eredményhez több mint 400 tudós tíz éven át rögzítette és elemezte a mintegy 450 trillió ütközésből álló adatbázist.

Az ütközéseket, melyekben a részecskéket óriási sebességgel zúzzák szét, hogy tanulmányozhassák őket, az amerikai Illionis államban lévő Tevatron ütköztetővel hajtották végre.

A Tevatron 2011-ben leállt, de a Fermilab Collider Detector (CDF) tudósai azóta is végzik a számításokat. Elmondták, hogy 0,01 százalékos pontossággal határozták meg a W-bozon tömegét, vagyis kétszer olyan pontosan, mint a korábbi kísérletek.

Ez olyan pontosság, mintha egy 350 kilogrammos gorilla súlyát 40 grammos pontossággal mérnék meg. Azt találták, hogy ez a modellben előrejelzettől hét standard eltéréssel különbözik.

Harry Cliff, a Cambridge-i Egyetem tudósa, aki a Nagy Hadronütköztetőben dolgozik (LHC) azt mondta, ha ez valóságos, és nem rendszerszintű torzítás vagy a számítások módszerének félreértése, akkor ez azt jelentené, hogy új alapvető összetevője van az univerzumnak, amit eddig nem fedeztek fel.

A CDF szóvivje, David Toback szerint most az elméleti fizikusokon és újabb kísérleteken a sor, hogy megoldják ezt az izgalmas rejtélyt.

(Guardian/MTI)