meteor
Shutterstock

Illusztráció

Olyan anyagot sikerült előállítani, amilyen eddig még nem létezett a Földön

Egy példátlan kísérlet során az Atlanti-óceán két partján két tudóscsoport olyan anyagot reprodukált, amelyet korábban sehol a Földön nem állítottak elő.

A tetrataenitnek nevezett, elsősorban vasból és nikkelből álló vegyület általában évmilliókig hűl egy meteorban, mire azzá válik, ami: a lehűlés alatt a vas- és nikkelatomoknak egymásra rendeződnek, és végül egy mágneses fém lesz belőle, amely hasonlít a ritkaföldfémekhez.

A Cambridge-i Egyetem sajtóközleménye szerint a bostoni Northeastern Egyetemmel együttműködő kutatók megállapították, hogy egy kis foszfor segítségével ők is képesek szintetikus tetrataenitet előállítani.

Túl azon, hogy maga a tény is nagyszerű, hogy a sikerült szintetizálni egy ásványt az űrből, de a szintetikus tetrataenit felfedezése azért is óriási jelentőségű, mert a ritkaföldfém ásványok alternatívájaként lehetne használni, és a nehezen kinyerhető anyagok helyett ezzel működhetnének az elektromos járművek, vagy éppen a NASA kísérletei – de számos más technológiához is alkalmazható lenne.

Az elmúlt évtizedekben Kína uralta a ritkaföldfémek piacát, mivel ezen ásványok nagy része a szárazföld peremvidékén található, és olcsó gyártási és munkáskapacitással rendelkezik ahhoz, hogy vállalja a kitermelésük fáradságos folyamatát más országokból.

A teratainit új szintézisével azonban a ritkaföldfémek piaca alapjaiban változhat meg mivel a szakértők szerint az állandó mágnesek (amilyen a teratainit is) legtöbb alkotóelemet képes helyettesíteni.

Azért vannak, akik óva intenek az elhamarkodott optimizmustól, mivel számos tesztre van szükség ahhoz, hogy a kutatók megbizonyosodjanak arról, hogy a szintetikus anyag ugyanolyan szívós, mint a meteoritokban található – és még akkor is legalább öt, de valószínűleg inkább nyolc évbe telik, mire megkezdődhet a gyártási folyamat.

Ettől függetlenül a felfedezés izgalmas betekintést nyújt abba, hogy az űrből származó anyagok milyen módon segíthetnek nekünk itt a Földön – és remélhetőleg pozitív nemzetközi fejleményeket is hozhatnak.

(Futurism)