Fekete lyuk

Nagy, titokzatos objektumot szív be éppen a Tejútrendszer óriási fekete lyuka

Ez egy epikus méretű extrém randevú, amelyet már több mint két évtizede közelről követünk.

Egy nagy, titokzatos objektumot lassan beszippant a galaxisunk középpontjában lévő szupermasszív fekete lyuk, melyet a hawaii Mauna Keán található WM Keck Obszervatórium csillagászai 2002 óta figyelnek. A legújabb megfigyelések szerint a különös objektum − amelyet X7-nek neveztek el, és amelyről úgy vélik, hogy egy por- és gázfelhő, amely a Föld tömegének mintegy 50-szerese − a Sagittarius A* fekete lyuk hatalmas ereje miatt mérhetetlenül megnyúlt.

Ez is érdekelhet: A galaxis, mely otthont ad nekünk: 6 érdekesség a tejútrendszerről

Ahogy azt az Astrophysical Journal című folyóiratban nemrég megjelent tanulmányban részletezték, a csillagászok megállapították, hogy az X7 most 3000 csillagászati egységet, vagyis a Nap és köztünk lévő távolság 3000-szeresét nyújtja − és még mindig nem vagyunk teljesen biztosak abban, hogy honnan jött.

Ez egy egyedülálló lehetőség arra, hogy nagy felbontásban megfigyeljük a fekete lyuk árapály-erők hatását, így betekintést nyerhetünk a Galaktikus Központ szélsőséges környezetének fizikájába

− mondta Anna Ciurlo, a UCLA asszisztens kutatója és a tanulmány vezető szerzője közleményében.

Ha tovább olvasnál: Megtalálták a Földhöz legközelebb eső fekete lyukat

Fekete lyukba esik egy csillag

Kép: Shutterstock

Az X7 eredete kapcsán még sok a feltárásra váró adat. A csillagászok szerint két csillag összeolvadásának eredménye alakította ki, egy olyan ütközés, amely jelentős gázfelhőt taszított ki. Egy dolgot azonban biztosan tudunk. Bárminek, ami megközelít egy fekete lyukat, extrém gravitációs erőkkel kell megküzdenie.

Az X7 − amely körülbelül 170 földi évenként kering a Nyilas A* körül − 2036 körül kerül a legközelebb a fekete lyukhoz. Amint elég közel kerül, valószínűleg megszűnik, mivel alkotóelemeit egy spirál beszívja − mint egy tárgyat, amelyet lehúzunk a lefolyón.

Szerencsétlen sorsa ellenére a felhő végül nagy látványosság közepette fog eltűnni. Végső pusztulása olyan esemény lesz, amelynek hatására a fekete lyuk valószínűleg tűzijátékhoz hasonlóan fog világítani, ahogy felhevül.

Forrás: Futurism

NYEREMÉNYJÁTÉK! Fizess elő most a Hamu és Gyémánt magazinra, és legyen tied nyereménykönyveink egyike, vagy egy 2 főre, 2 éjszakára szóló wellnesshétvége a harkányi Dráva Hotelbe! Az előfizetői oldal eléréséhez kattints IDE, a játékszabályt pedig erre linkre kattintva éred el!