megamézer

a rekorder megamézer

5 milliárd fényévnyire észlelték a rekordot döntő szuperlézert

A tudósok egyetlen éjszakai megfigyelés során új rekordra bukkantak - az eddig ismert legtávolabbi megamézert észlelték.

A megamézer egy szupererős lézer, amely mikrohullámú fényből készül. A megamézereknek többfélék, de a tudósok által észlelt leggyakoribb típus, amely az egy atom oxigénből és egy atom hidrogénből álló molekula, a hidroxil jelét mutatja. A kutatócsoport szerint az újonnan észlelt megamézer, amely az egyik legfényesebb ilyen sugár az eddig ismertek közül, egy galaktikus ütközést jelez.

Amikor két galaxis, például a Tejútrendszer és az Androméda-galaxis összeütközik, az ütközésből fénysugarak lövellnek ki, amelyek kozmológiai távolságokból is láthatóak, írják a tudósok az erről készült tanulmányukban. Az OH (hidroxil) megamágnesek olyanok, mint egy fényes jelzőlámpa, amelyek azt mutatja: itt galaxisok ütköztek, ez pedig új csillagokat hoz létre és masszív fekete lyukakat táplál.

A megamaszerek a maximális káoszból bukkannak elő. Az észlelés a MeerKAT tömb jóvoltából történt, amely egy 64 receptorból álló, Dél-Afrika egy részén szétszórt gyűjtemény. A tömb egy új projektet indított el, amelyben hidrogénjeleket keresnek a távoli világegyetemben, megcélozva azt, amit az egyik kutató mókásan kozmikus vuvuzelának neveztek, mert egy olyan messzire nyúló kürt, amely lehetővé teszi a tudósok számára, hogy úgy lássák a világegyetemet, ahogy az valamivel kevesebb mint 5 milliárd éves korában kinézett.

A Laduma-projekt több mint 3000 órányi megfigyelési idővel jár - de a tudósoknak közel sem kellett ennyit várniuk a felfedezésekre. A tudósok egy diák javaslatára a megamézert Nkalakathának nevezték el, ami Dél-Afrika egyik hivatalos nyelvén, az isiZuluban nagy főnököt jelent. A Nkalakatha a közlemény szerint egy olyan galaxisból ered, amelynek egyik oldalán hosszú, rádiófényes csóva van, és fénye körülbelül 5 milliárd éves.

(Forrás: Space.com)