polip a tengerben

Meglepő hasonlóságot fedeztek fel a polipok és az emberek agya között

A tudósok már régen megállapították, hogy a polipok okosabbak, mint az átlagos gerinctelenek, de egy új felfedezés szerint ennek van egy különös oka is: az emberi aggyal való sajátos molekuláris hasonlóság.

Az emberi genom mellett a polip genomja is nagy számban tartalmaz úgynevezett „ugró géneket" vagy transzpozonokat, amelyek képesek önmagukat megkettőzni vagy a genomban mozogni.

A transzpozonokat a tudósok az evolúciós folyamatok nyersanyagának tekintik.

Egy új tanulmányban ilyen transzpozonokat fedeztek fel a polipok agyának azon részében, amely a kognitív képességeket kezeli – hasonló helyen, mint ahol az emberi agyban is megtalálhatók.

Giovanna Ponte biológus, a tanulmány egyik szerzője, elmondása szerint szó szerint felugrott a székre, amikor a mikroszkóp alatt meglátta az elem aktivitására utaló „nagyon erős jelet" a függőleges lebenyben, az agy azon szerkezetében, amely a polipoknál a tanulás és a kognitív képességek helye, akárcsak az embernél.

A legújabb kutatások már feltárták, hogy ezek a transzpozonok hogyan működnek az emberi agyban, és mint kiderült, a tanulással és a memóriával állnak kapcsolatban – ahogy a polipoknál is.

Azzal, hogy a kutatók két polipfaj – a közönséges polip és a kaliforniai kétfoltos polip – agyában ugyanott találták meg ezeket az ugró géneket, úgy vélik, megtalálták a tengeri élőlények által mutatott magas intelligencia egyik fő okát – mutatja be a tanulmányt a ScienceAlert.

A BMC Biology című folyóiratban megjelent tanulmány felfedezte azt is, hogy a polipoknál a transzpozonok befolyásolják az idegrendszert is, köztük az agy komplexitását.

A két polipfaj agyában aktív, a LINE családba tartozó transzpozonok felfedezése jelentős, mivel alátámasztja azt az elképzelést, hogy ezeknek az elemeknek speciális funkciójuk is van

– mondta Remo Sanges számítógépes genomikus.

Ráadásul a kutatók szerint a konvergens evolúció egyik példájával állhatunk szemben:

amikor hasonló tulajdonságok egymástól függetlenül fejlődnek ki a különböző fajokban, és ugyanazt az alkalmazkodást biztosítják – ami ebben az esetben a kiváló kognitív képességeket jelenti.

A tudósok előtt még továbbra is sok kérdőjel van a polipok evolúciós trükkjeivel kapcsolatban, amelyek kiemelik őket a gerinctelenek közül, és ami miatt – az agy szerkezetét és aktivitását tekintve – jobban hasonlítanak az emlősökhöz.