óceán hullám

Furcsa vírusokra bukkantak az óceánban, amilyeneket eddig még soha nem láttak

Ki lakik odalent, kit rejt a víz?

A kutatók egy teljesen új típusú vírust találtak, amely a tengerek és óceánok napsütötte felszínén él. A mirusvírusoknak nevezett mikrobák az óriásvírusokkal és a herpeszvírusokkal egyaránt rokonok. A felfedezés pedig így segíthet megvilágítani a herpesz eddig homályos evolúciós történetét.

Ez is érdekelhet: Elveszett várost fedeztek fel az óceán mélyén

Egy új tanulmányban a tudósok részletesen bemutatták a mirusvírusok felfedezését, és elmagyarázták, hogy a Duplodnaviria nevű víruscsoportba tartoznak. Ez a kettős szálú DNS-vírusok egy nagy típusa, amelybe a herpeszvírusok is tartoznak.

Szerencsére a mirusvírusok nem veszélyesek az emberre, és általában csak az egysejtű planktonokat fertőzik meg. Ez azonban arra utal, hogy a herpeszvírusok ősei egykor tengeri egysejtű szervezeteket fertőztek, ami egy igazán furcsa kezdet, tekintve, hogy a herpesznek azóta sikerült megfertőznie a fél emberiséget.

Bár evolúciós örökségük a herpeszvírusokra vezethető vissza, a mirusvírusok génjeinek többsége az óriásvírusokéhoz hasonlít. Ennek ellenére a kutatók szerint ez egy egyedülálló felfedezés.

A mirusvírusok jelentősen eltérnek a DNS-vírusok minden más, korábban jellemzett csoportjától. A Mirusviricota felfedezése arra emlékeztet, hogy még nem fogtuk fel a kulcsfontosságú ökoszisztémákban, például óceánjaink és tengereink felszínén még a leggyakrabban előforduló kettős szálú DNS-vírusok teljes ökológiai és evolúciós komplexitását

– teszik hozzá a kutatók.

Unsplash

Az új vírusokat a Tara Ocean expedíció által gyűjtött adatok átvizsgálásával találták meg. Ez a projekt több mint 35 ezer mintát gyűjtött vírusokból, algákból és planktonból a világ több mint 200 különböző helyéről. Genetikai anyagukat is szekvenálták, így a tudósok rengeteg adatot tudtak átnézni, illetve rengeteg lehetőséget kaptak új fajok felfedezésére.

2019-ben kutatócsoportunk szokatlan evolúciós jelet figyelt meg a Tara Oceans projekt által szolgáltatott hatalmas mennyiségű szekvenálási adatban. Ezt a jelet követve felfedeztünk, majd jellemeztünk egy jelentős DNS-víruscsoportot: a mirusvírusokat. Ez pedig kaput nyit a tudományos közösség számára a mirusvírusok kimutatásához és tanulmányozásához bármilyen ökoszisztémában

– mondta Tom Delmont, a tanulmány szerzője, a francia Nemzeti Tudományos Kutatóközpont mikrobiális ökológia szakértője.

A Tara Oceans megváltoztatta a planktonökológiáról alkotott ismereteinket. Tanulmányunk bizonyítja, hogy ez a hihetetlen expedíció alapvető evolúciós kérdésekre is választ ad. A mirusvírusokról még sok mindent kell felfedezni és megérteni. Még nem tenyésztették őket, nem léteznek képek a vírusrészecskéikről, és még nem tanulmányoztuk őket az óceánokon kívül más helyeken

– nyilatkozta Morgan Gaïa, a tanulmány első szerzője.