neandervölgyi ember
Fotó: Shutterstock

A tudósok végre rájöttek, hol vált egy fajjá a neandervölgyi a modern emberrel

A Kölni Egyetem régészeti kutatócsoportja szinte teljes bizonyossággal megállapította, hol keresztezték egymást a két, eredetileg különálló faj útjai – a találkozás lenyomata pedig a mai napig felfedezhető a génjeinkben, írja a Science Alert.

Egy új kutatás szerint az iráni Zagrosz-hegységben vált egy fajjá a Homo sapiens és a Homo neanderthalensis, ez pedig teljesen megváltoztatta a modern ember felépítését, hiszen ma, évezredekkel később is a részünk a neandervölgyi DNS.

Saman Guran, a németországi Kölni Egyetem régésze és kollégái genetikai, régészeti, topográfiai és ökológiai adatok kombinációját használták fel a kérdéses helyszín beazonosításához.

Úgy véljük, hogy a Zagrosz-hegység folyosóként működött... elősegítve a modern emberek észak felé, illetve a neandervölgyiek dél felé irányuló szétszóródását

– írja a csapat a tanulmányban, amely a Scientific Reports című folyóiratban jelent meg.

Ezen a mai Iránhoz tartozó területen található az egyik legismertebb neandervölgyi lelőhely, a Shanidar-barlang, ahol 1953-ban tíz neandervölgyi ember maradványait fedezték fel.

A Zagrosz-régió biológiai sokféleségének köszönhetően elegendő erőforrás állt rendelkezésre ahhoz, hogy a neandervölgyi és a modern ember egymás mellett létezzen.

A két faj körülbelül 80 és 120 ezer évvel ezelőtt, több tízezer éven át osztozott a Perzsa-fennsíkon, mielőtt megszűnt volna a neandervölgyiek önálló státusza.

Érdekes módon viszont, miközben rengeteg bizonyítékunk van arra, hogy a neandervölgyi gének az emberi DNS részét képezik, fordítva ez már nem mondható el – ez viszont valószínűleg betudható annak, hogy továbbra is nagyon kevés neandervölgyi mintát ismernek a kutatók.

Guran és csapata arra biztatja az iráni régészeket, hogy vizsgálják át a most beazonosított területet, ugyanis előfordulhat, hogy további értékes leletekre bukkannak majd.