A NASA közlése szerint a Voyager-1 május óta több zavaros információt küldött vissza az AACS-rendszeréből (a szonda azon része, amely biztosítja, hogy az antennája a Föld felé irányuljon - a szerk.) – írja a ScienceAlert.
Bár a szonda többi része továbbra is normálisan működött, a Voyager-1 műszaki állapotáról és tevékenységéről küldött információknak semmi értelme nem volt.
Mint kiderült, az űrszonda egy olyan fedélzeti számítógépre küldte el az adatokat, amely már évek óta nem működik. Miután a tudósok rájöttek a hiba okára, átprogramozták a Voyager-1-et, hogy kapcsoljon vissza a megfelelő számítógépre a kommunikációhoz.
Azt viszont még nem lehet tudni, hogy a Voyager-1 miért döntött úgy, hogy átállítja az adatátvitel módját. A szakértők szerint a legvalószínűbb magyarázat egy hibás parancs lehet, amelyet valahonnan máshonnan generáltak a szonda elektronikus rendszereiben.
Ez viszont arra utal, hogy valahol máshol is probléma van, miivel a furcsa adatváltás nem történt volna meg. Az űrszondát felügyelő csapat szerint azonban szinte biztos, hogy az űrszonda hosszú távú működését nem fenyegeti veszély.
A Voyager-1 és a Voyager-2 (utóbbi valójában egy hónappal korábban indult, mint ikertestvére) 45 év alatt olyan messzire jutott, hogy mindkét eszköz túl van a heliopauza nevű ponton, ahol a napszél már nem érezhető, és az űr már csillagközi térnek minősül.
Annak ellenére, hogy a Voyager-1 ez idő alatt leállította több rendszerét is és elvesztette bizonyos funkcióit, a Voyager-2-nek pedig szüksége volt némi hibaelhárításra, mindkét szonda továbbra is jelent a Földnek – még úgy is, hogy egy üzenetnek körülbelül két napba telik, amíg megteszi a hatalmas távolságot.
Ráadásul a Voyager-1 még be sem indította a „biztonsági üzemmódját", ami arra utal, hogy tényleg nincs semmilyen komolyabb hiba, és az űrszonda jele sem gyengült. Ha ez így is maradna, akkor még hosszú évekig folytathatja a jelentéstételt – az más kérdés, hogy a plutóniumtartalmú energiaforrás csökkenése miatt az eszköz várhatóan 2025 fele fog teljesen leállni.