exobolygó

Illusztráció

A NASA távcsőként használná a Napot, hogy idegen életformák után kutasson

A NASA által finanszírozott projekt célja, hogy a Napot gigantikus lencseként használva a világegyetem távoli tájaira lásson – és ott földönkívüli biológiai jelek után kutasson.

A projekt, amelyet Slava Turyshev vezet a NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL) nevű egységében, még 2020-ban kapott 2 millió dolláros támogatást az űrügynökség Institute for Advanced Concepts nevű kezdeményezésétől, amely az évek során számos más furcsának tűnő holdkutatási projektet is támogatott – írja a Futurism.

Egy nemrégiben megjelent, még elbírálásra váró tanulmányban, Turyshev együttműködésre lépett az Aerospace Corporationnel, egy kaliforniai székhelyű nonprofit szervezettel, amely szövetségi finanszírozású kutatásokat folytat, hogy megvizsgálják az ötlet megvalósíthatóságát.

A javaslatok szerint a küldetés több kis műholdat foglalna magában, amelyek a Nap gravitációs lencséjének pontjánál összekapcsolódnának, és elindulnának egy akár 25 éves utazásra.

A Nap gravitációs lencséje azt a pontot jelöli, ahol az összeszerelt műholdak, a Nap és egy távoli exobolygó célpontja egyenes vonalat alkot. A Nap gravitációs mezeje ezután nagymértékben felnagyítaná az exobolygó fényét, miközben az elhalad mellette, lehetővé téve a műholdak számára, hogy messze túlszárnyalják az eddig lehetségesnek gondolt távolságot.

Ez a pont történetesen a Föld és a Nap távolságának mintegy ezerszerese, azaz többszöröse a NASA Voyager 1 űrszondája által megtett teljes távolságnak, ami egyébként már 44 éve úton van.

A távolság megtételéhez a küldetés kihasználná az úgynevezett napvitorlákat, amelyeket a tudósok még csak most kezdenek tesztelni.

Egyszerűen fogalmazva: a napvitorla a napfény által a nagyméretű „vitorlákra" vagy tükrökre gyakorolt apró sugárzási nyomást használja ki arra, hogy nagy sebességre gyorsuljon.

A korai kísérletek egyébként ígéretesnek bizonyultak, de a technológiát még soha nem tesztelték nagy távolságon.

Ha egy ilyen küldetés valaha is valósággá válna, akkor potenciálisan egy másik csillagrendszerbe is bepillanthatnánk anélkül, hogy magunknak kellene odamennünk– állítja Turyshev és kollégái a tanulmányukban.

A kutatók szerint ezek a kilátások abszolút megérik az időt és a fáradtságot.

A belátható jövőben ez az egyetlen eszközünk arra, hogy részleteket tudjunk meg a mi világunkhoz hasonló exoszoláris testvérbolygókról