mars felszíne illusztráció

Illusztráció.

A NASA marsjárója egy közel 2000 méter magas porördögöt kapott lencsevégre

2023. augusztus 30-án, küldetésének 899. marsi napján a NASA Perseverance űrszondája a Jezero-kráter felfedezése közben porördögöt észlelt. A rover egyik navigációs kamerája (NavCam) által készített képekből pedig videót készítettek, amit most tett közzé az űrügynökség.

A földi forgószelekhez hasonlóan ezek a függőleges széloszlopok akkor alakulnak ki, amikor homokos talajt a közvetlen napsugárzás erősen felmelegíti, a felhevült levegő pedig környezeténél könnyebbé válik, és felszáll. A NASA kutatói remélik, hogy tanulmányuknak köszönhetően többet tudhatnak meg a Mars légköréről, és javíthatják időjárási modelljeiket – kezdi a Science Alert.

Ez is érdekelhet: Rendkívül egyszerű oka lehet annak, hogy a Mars miért nem alkalmas az élet kialakulására

A porördögöt a Jezero-kráter nyugati peremén, a Thorofare Ridge névre hallgató helyen észlelték. A képek adatai alapján a küldetés tudósai megállapították, hogy a porördög körülbelül 4 km-re volt a rovertől, és átmérője megközelítőleg 60 méter lehetett.

Bár a képek csak a kavargó örvény 118 méteres alsó részét örökítették meg, a tudósok meg tudták becsülni a teljes magasságát is. Azt is kiszámították, hogy keletről nyugat felé haladva körülbelül 19 km/h sebességgel mozog.

Nem látjuk a porördög tetejét, de az árnyék, amit vet, jól jelzi a magasságát. A legtöbbjük függőleges oszlop. Ha ez a porördög is ilyen, akkor az árnyéka szerint körülbelül 2000 méter magas

– mondta Mark Lemmon, a Space Science Institute (SSI) bolygókutatója és a Perseverance tudományos csapatának tagja.

A porördögök gyakori jelenségek a Marson, és jellemzően sokkal nagyobbra nőnek, mint a Földön az alacsony nyomás miatt. A nagyobb porviharokhoz hasonlóan, amelyek néha az egész bolygót beborítják, ezek az örvények felelősek a por mozgatásáért és újraelosztásáért a vörös bolygón.

Olvasd el ezt is! Kiderült, mekkora valójában a Marson talált „ajtó"

Bár tavasszal és nyáron a legszembetűnőbbek, a tudósok nem tudják megjósolni, hogy egy adott helyen mikor jelennek meg. Ezért a Perseverance rutinszerűen figyeli a légkört minden irányban.

Ha porördögöt észlelnek, a roverek több felvételt készítenek, amelyeket a küldetés tudósai elemeznek, hogy többet tudjanak meg a Mars légköri dinamikájáról. A képek mindig fekete-fehérben készülnek, hogy csökkentsék a Földre visszaküldött adatmennyiséget.