Merkúr
Fotó: Shutterstock

Egy új felfedezés szerint 16 kilométer vastag gyémántréteg borítja a bolygót

A NASA szerint tele lehet gyémánttal a Naprendszerünk egyik legkisebb bolygója

A NASA Messenger névre keresztelt űrszondája nem mindennapi felfedezést tett a Naphoz legközelebb eső bolygóval kapcsolatban. A mérések ugyanis azt mutatják, hogy a Merkúr felszínét tizenhat kilométer vastagságú gyémántréteg borítja, ami magyarázatot adhat arra is, hogy mitől olyan erős a bolygó mágneses ereje – írja a Space.

A Merkúr természete régóta foglalkoztatja a tudósokat, ugyanis az égitestnek olyan tulajdonságai vannak, amikre nehéz magyarázatot találni. A mérések során kiderült, hogy a bolygó felszínét a szén egyik fajtája, grafit borítja – erről sokáig azt hitték, hogy a becsapódó meteorokból származik, de úgy tűnik, ez a feltételezés nem állja meg a helyét.

A NASA űrszondájának legújabb mérései arra utalnak, hogy a különös jelenséget a Merkúr magmájában kell keresni, ami a tudósok szerint valamikor szénben gazdag lehetett, ami aztán megszilárdult a felszínen.

Ez is érdekelhet! Újabb kutatás állítja, hogy élet lehet a Vénuszon

A felszín alatt azonban a legújabb mérések szerint a szén nem grafit, hanem gyémánt formában található meg. Ezt a kutatók a Merkúron található nyomás értékéből következtették ki: a feltételezések szerint

a mélyebben elhelyezkedő magma és a nagyobb nyomás következtében alakulhatott ki a rendkívül vastag, 16 kilométeresre becsült gyémántréteg.

Ajánljuk figyelmedbe! Egy 20 millió év után feltámadt galaxisra bukkantak a csillagászok

A számításaink egyértelműen arra utalnak, hogy a grafit csak a bolygó felszínén található meg, de mivel alatta nagyobb nyomásnak van kitéve a szén, ezért ott gyémántnak kell lennie

– idézi a portál Olivier Namurt, a kutatócsapat egyik tagját.

Az adatokat a csapat teljes mértékben a Messenger űrszondának köszönheti, amit 2004-ben állítottak pályára és ami az első olyan eszköz, ami kifejezetten a Merkúr felszínét vizsgálta. A segítségével nemcsak a gyémántréteg jelenlétére derült fény, de arra is, hogy a bolygón nagy mennyiségű vízjég található a sarkok közelében.