Különleges köveket találtak a Mars felszínén

Furcsa és tudományos szempontból fontos köveket fedezett fel a NASA marsjárója

A Perseverance marsjáró által talált kavicsok, amiket csak „popcorn-köveknek” neveznek a tudósok, újabb bizonyítékát adják annak, hogy a vörös bolygón valamikor óriási víztömeg volt.

Hosszú ideje foglalkoztatja az emberiséget, hogy vajon lehetséges-e a Földön kívüli élet, amelynek egyik alapvető feltétele – jelenlegi tudásunk szerint – a víz. A bolygónkhoz egyik legközelebb lévő égitest, a Mars felszínét épp ezért kutatják tudósok immár több éve, hiszen az ott talált minták egyre inkább azt valószínűsítik, hogy a vörös bolygón valamikor hatalmas víztömeg lehetett jelen.

A Mars felsz\u00edn\u00e9n tal\u00e1lt k\u00f6vek v\u00edz jelenl\u00e9t\u00e9re utalnak

Felszíni fotó a Marsról

Ezt a feltételezést erősítik a legmodernebb marsjáró, a Perseverance által felfedezett kövek is, amiknek a különlegességéről a ScienceAlert számolt be. A portál szerint a legújabb, a bolygó felszínén talált kőzeteket a tudósok csak „popcorn-köveknek” nevezik, mivel a fotókon nagyon hasonlítanak a pattogatott kukorica szemeire. Az igazán különleges azonban nem ez, hanem, hogy

ezek a természeti jelenségek újabb bizonyítékul szolgálhatnak afelől, hogy a Marson valamikor a múltban minden adott volt ahhoz, hogy kialakuljon az élet.

A Perseverance a kutatása során eljutott a Bright Angel, vagyis a Fénylő Angyal névre keresztelt sziklacsoport területére, amikor felfedezte a nem mindennapi köveket. A kőzetek mintázata a NASA beszámolója szerint tökéletesen megfelel a Földön található kövekére, melyek vízzel borított területeken helyezkednek el. A rajtuk látható minta, épp az, popcornszerűek lettek, és amik arra utalnak, hogy egykoron vízerek folytak át rajtuk keresztül.

A Mars felsz\u00edneA Mars egykor hihetetlenül hasonló lehetett a FöldhözFotó: Shutterstock

Ilyen kőzetekből természetesen megszámlálhatatlan van a mi bolygónkon, de a Marson is találtak már hasonló mintázatú kavicsokat, ami egyértelműen arra utal, hogy a bolygón valamikor felszíni vizek is jelen voltak. A jelenlegi kutatások azt próbálják kideríteni, hogy milyen ásványi anyagok találhatók ezekben a mintákban, ez ugyanis segíthet jobban megérteni, hogy milyen minőségű víz volt a Marson.

Ez is érdekelhet! A tudósok sem tudják, miért van egy hatalmas lyuk a Mars felszínén

A tervek szerint a Perseverance a további minták begyűjtése után tovább halad a bolygó déli része felé. Az, hogy a most megtalált kövekből végül hoz-e haza mintát a marsjáró azon múlik, hogy milyen ásványi anyagok jelenlétét sikerül kimutatni bennük.